Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 24 2022

Läkemedelsnytt vecka 24 2022

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 24 handlar om:

• Inför sommaren – läkemedel och höga temperaturer
  • Aktuella restnoteringar

Inför sommaren – läkemedel och höga temperaturer

Under sommarmånaderna finns risk för höga temperaturer och ökad luftfuktighet, vilket kan bli ett problem när det gäller förvaring av läkemedel. Om läkemedel förvaras länge i höga temperaturer kan nedbrytningen av aktiva substanser påskyndas, vilket leder till försämrad effekt av läkemedlen. I normala fall ska temperaturen i läkemedelsrum ligga mellan 20 och 25 °C. Under en period på fyra till sex veckor får temperaturen uppgå till högst 30 °C eller som lägst 15 °C. Viktigt att tänka på under varma perioder är därför nedanstående.

Vid risk för höga temperaturer:

Förvara i första hand läkemedel i originalförpackning i läkemedelsrummen.
Läs av och dokumentera temperaturen i läkemedelsrum samt andra ställen där läkemedel förvaras dagligen under varma perioder.

Åtgärder vid höga temperaturer:

• Släck belysningen när rummet inte används.
  • Blockera inte ventilationskanaler.
  • Överväg att använda portabla kylaggregat.
  • Tänk på att inte öppna fönster då detta påverkar ventilationen.
  • Använd solfilm/persienner för att täcka eventuella fönster.

Besikta läkemedlen innan användning. Titta efter:

• Fällningar (kan orsaka blodpropp).
  • Missfärgningar (tecken på att substansen börjat brytas ned).
  • Andra avvikelser, som exempelvis förändrad konsistens och doft.
  • Granska gärna mot både mörk och ljus bakgrund exempelvis ett vitt och ett svart papper.
  • Vid tecken på avvikelse ska läkemedlen kasseras.

Generellt gäller för olika läkemedelsformer att:

• Lösningar, såsom orala lösningar, droppar och injektionslösningar, är mest känsliga för värme och ska synas extra noga före administrering om dessa förvarats i höga temperaturer.
  • Brustabletter, munsönderfallande och buckala tabletter är känsliga för fukt och värme och det är extra viktigt att dessa förvaras i originalförpackning i rumstemperatur.
  • Suppositorier är känsliga för värme. Smälta suppositorier är inte lämpliga att använda. Den aktiva substansen kan kristallisera och även reta slemhinnan i rektum.
  • Krämer, lotioner, droppar och lösningar är mer känsliga än salvor för bakteriell och annan mikrobiologisk tillväxt, vilket kan öka vid högre temperaturer.
  • Konventionella tabletter är generellt hållbara och klarar av både värme och kyla. Hög värme kan förkorta hållbarheten något.
  • Kapslar är generellt mer fuktkänsliga än tabletter.

Vissa läkemedel som normalt förvaras i kylskåp är extra känsliga för temperaturavvikelser. Sådana läkemedel ska administreras så snart som möjligt efter uttag från kylskåp. Detta gäller exempelvis biologiska läkemedel, vacciner, blodprodukter, antiserum, antikroppar, enzymer och interferoner.

Observera

Om temperaturen i ett läkemedelsrum ligger över 25 °C eller har uppgått till 30 °C i mer än sex veckor startas en utredning av Regionfastigheter för att se över lämpliga åtgärder.

Aktuella restnoteringar

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet rörande aktuella restnoteringar, utgående läkemedel samt licensläkemedel.

Ta del av den fullständiga informationen via:
Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Uppdaterat: Fragmin förfyllda sprutor 5000 IE, 2500 IE