Region Värmland logga

Läkemedelsnytt vecka 41 2022

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 41 handlar om:

• Sällanförrådet i psykiatrihuset på Centralsjukhuset tas bort.
  • Anmäl dig till läkemedelskommitténs utbildning om psykiatri.
  • Expedition av licensläkemedel på recept.
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel.

Sällanförrådet i psykiatrihuset på Centralsjukhuset tas bort

Det lilla sällanförrådet som finns i psykiatrihuset på Centralsjukhuset kommer att tas bort från och med den 1 november. De läkemedel som finns i förrådet flyttas därefter till sällansortimentet i det stora serviceförrådet på plan 2 på Centralsjukhuset.

Sällanförrådet i psykiatrihuset tas bort på grund av litet sortiment och få hämtningar av läkemedel. För de sjuksköterskor som behöver få tillgång till läkemedelsautomaten i det stora serviceförrådet finns tider för utbildning och inloggning anslagna på läkemedelsförsörjningens sida på intranätet.

Vid frågor kontakta: lakemedelsforsorjningsenheten@regionvarmland.se.

Anmäl dig till läkemedelskommitténs utbildning om psykiatri

Under hösten kommer läkemedelskommittén återigen erbjuda utbildningar inom olika ämnesområden efter två års uppehåll på grund av pandemin. Målgrupp för utbildningarna är läkare, MAS i kommun och regionanställda farmaceuter.

Först ut är ämnet psykiatri med ämnen som "Hjälper medicin mot ångest?" och "Oro, ångest och BPSD ur ett psykiatriskt perspektiv". Utbildningen hålls den 18 oktober klockan 13.15-16.00 i samlingssalen på Centralsjukhuset i Karlstad.
Sista dag för anmälan är den 13 oktober.

Det andra utbildningstillfället är den 24 november med temat "Hudinfektioner och antibiotikaanvändning".

Mer information och anmälan finns i utbildningsplattformen.

Externa deltagare anmäler sig till: isabell.hassel@regionvarmland.se.

Expedition av licensläkemedel på recept

För att apotek ska få expediera recept på licensläkemedel krävs i regel enskild licens för respektive patient. I vissa undantagsfall kan Läkemedelsverket utfärda ett särskilt beslut som möjliggör för apoteken att expediera licensläkemedel med stöd av en generell licens, det vill säga lämna ut vissa läkemedel utan enskild licens.

Förutsättningen är att läkaren arbetar på en enhet som omfattas av den generella licensen. Läkaren kan underlätta expedition genom att ange referensnummer för den aktuella licensen på receptet. Den generella licensen behöver inte vara beviljad för samma apoteksaktör som ska expediera receptet.

Aktuella beslut från Läkemedelsverket, deras giltighetstid och referensnummer på beviljade generella licenser publiceras på sidan Restnoteringar, utgående läkemedel och licenser.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet.

• Restnoterat: Diflucan pulver till oral suspension 40 mg/ml
  • Restnoterat: Cilaxoral och Laxoberal orala droppar
  • Restnoterat: GLP-1-receptoranaloger
  • Restnoterat: Ergenyl Retard och Absenor Depot 500 mg
  • Utgående vara: Stesolid Rektal Prefill
  • Avslutad restnotering: Generiskt alternativ till Januvia (sitagliptin) finns nu att tillgå i samtliga styrkor.

Ta del av den fullständiga informationen:
Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel