Region Värmland logga

Läkemedelsnytt vecka 43 2022

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 43 handlar om:

• Strama rapporterar: Antibiotikaförskrivningen ökar på ett oroväckande sätt.
  • Det här är läkemedelskommittén: Tomas Ahlqvist
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel.

Strama rapporterar

Antibiotikaförskrivningen ökar på ett oroväckande sätt

Antibiotikaförskrivningen i Värmland ökar igen efter pandemin. I Värmland är ökningen näst högst i landet, vilket nu gör oss till den region som skriver ut näst mest antibiotika i Sverige. Det är en trist utveckling då vi för drygt 10 år sedan tillhörde de fyra landsting som skrev ut minst antibiotika. Det är otroligt viktigt att vi bromsar och vänder den här utvecklingen och det går bara om alla hjälps åt.

Det finns naturligtvis klara indikationer för att behandla med antibiotika och det ska vi såklart fortsätta göra, men det finns också en hel del fall där antibiotikabehandling inte är självklart och där det finns möjlighet att avvakta förloppet och ha en ny kontakt med patienten efter ett par dagar. Vi har sett i statistik att vi behandlar förhållandevis många äldre med urinvägsinfektion och patienter med misstänkta sårinfektioner. Här finns bra rekommendationer hur man kan expektera och börja med annan behandling än antibiotika i "regnbågshäftet". Det finns en del patientråd och information om normalförlopp som kan skrivas ut från Folkhälsomyndighetens hemsida, länkar finns på Strama Värmlands hemsida.

Om alla kollegor tänker till en gång extra vid misstänkta infektionstillstånd och avvaktar med antibiotikabehandling när det är möjligt så tror jag att vi kan vända den här utvecklingen. Det är verkligen av allra största vikt, då vi annars riskerar en framtid med alltmer svårbehandlade infektioner och en situation där vi inte har tillgång till effektiva antibiotika när de verkligen behövs. Där vill vi absolut inte hamna!

Tomas Ahlqvist, ordförande Strama Värmland

Det här är läkemedelskommittén

Tomas Ahlqvist

Tomas Ahlqvist, ordförande för terapigrupp infektion. Yrkestitel: Överläkare Smittskydd Värmland Ordförande i Strama Värmland.

Vilken är din roll i läkemedelskommittén?
- Jag är ordförande i terapigrupp infektion.

Hur länge har du varit medlem i läkemedelskommittén?
- Sedan augusti 2020.

Har du något läkemedelsområde som du brinner lite extra för och
i så fall varför?
- Antibiotika. Jag har sysslat med detta hela mitt yrkesliv (40 år).

Vad gör du gärna på din fritid?
- Jag snickrar, skådar fågel, sköter trädgård, tränar, vandrar i skog och fjäll och finns till för barn och barnbarn och sambo.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet.

• Restnoterat: Prednisolon tablett 2,5 mg
  • Uppdaterat: Adrenalin, lösning i förfylld injektionspenna 150 µg, 300 µg
  • Uppdaterat: Ergenyl Retard och Absenor depot 500 mg
  • Uppdaterat: Actilyse 2 mg och Metalyse 10000E
  • Uppdaterat: Allopurinol tablett 100 mg

Mer information kring aktuella restnoteringar samt tillgängliga alternativ finns på läkemedelssidorna på nätet under fliken Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel.