Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 45 2022

Läkemedelsnytt vecka 45 2022

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 45 handlar om:

• Lättare att skriva ut färre antal tabletter av oxikodon och morfin
    • Samverkansmöte med öppenvårdsapoteken
    • Det här är läkemedelskommittén: Susanne Carlsson
    • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Lättare att skriva ut färre antal tabletter av oxikodon och morfin

Det finns nu mindre förpackningsstorlekar av oxikodon depottablett och morfin tablett att förskriva på recept till patient. Dessutom finns morfin tablett i en ny lägre styrka, 5 mg. Följande förpackningar är nu tillgängliga för den svenska marknaden:

• Oxycodone Depot Lannacher depottablett 5 mg, 14 st
    • Morfin Alternova tablett 5 mg, 10 st

"Det här är mycket positivt för att förskrivaren då på ett enklare sätt kan anpassa mängden opioider till de kortare behandlingstider på 3–5 dygn vid akut smärta som nu rekommenderas”, säger ordförande för terapigrupp smärta Thomas Emmesjö.

Samverkansmöte med öppenvårdsapoteken

Farmacitjänsteenheten i Region Värmland bjuder två gånger per år in till samverkansmöte med alla öppenvårdsapotek inom regionen. Syftet med mötena är att tillsammans diskutera aktuella och uppkomna frågor och att informera varandra om ämnen som berör oss alla på olika sätt.

Höstens möte kommer att hållas digitalt via Teams den 25 november och vi välkomnar en deltagare per apotek. Inbjudan har skickats ut till alla berörda apotek.

På agendan står bland annat den högst aktuella frågan om restnoterade läkemedel och hur region och apotek kan hjälpas åt med denna svåra och gemensamma fråga. En stående punkt är också frågan om hur farmacitjänsteenheten på ett bättre sätt kan stödja förskrivare med ordinationsmallar i Cosmic. Där är farmaceuterna på apoteken en viktig informationskälla för vilka otydligheter och problem som kan uppstå utifrån receptens utformning.

Om du som vårdpersonal vill att något ska lyftas på mötet är du välkommen att mejla till farmacitjansteenheten@regionvarmland.se.

Det här är läkemedelskommittén

Susanne Carlsson

Porträttbild Susanne Carlsson

Susanne Carlsson, verksamhetschef, läkemedelscentrum

Vilken är din roll i läkemedelskommittén?
    I Läkemedelskommittén har jag särskilt fokus på ekonomi och ordnat införande av nya läkemedel utifrån min roll som verksamhetschef för läkemedelscentrum.

Hur länge har du varit medlem i läkemedelskommittén?
    Jag har varit medlem i läkemedelskommittén sedan 2006.

Har du något läkemedelsområde som du brinner lite extra för och i så fall varför?
    Ordnat införande av nya läkemedel. Det är viktigt att värmlänningarna får så mycket sjukvård som möjligt för varje skattekrona och att vården är jämlik.

Vad gör du gärna på din fritid?
    Jag spelar golf, reser (helst golfresa), umgås med vänner och familj och tränar.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Ny information från sortimentsrådet.

• Restnoterat: Insuman Basal Solostar förfylld injektionspenna
    • Uppdaterat: Cilaxoral och Laxoberal droppar
    • Avslutad restnotering: Furix tablett 500 mg finns nu åter att tillgå.

Mer information kring aktuella restnoteringar samt tillgängliga alternativ finns på läkemedelssidorna på nätet under fliken Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel.