Region Värmland logga

Läkemedelsnytt vecka 46 2022

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 46 handlar om:

• Akutproduktion i Pascal – frågor och svar.
  • Anmäl dig till läkemedelskommitténs kommande utbildning.
  • Det här är läkemedelskommittén: Tony Spinord Westberg.
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel.

Akutproduktion i Pascal – frågor och svar

Akutproduktion av dospåsar efter ändringar i läkemedelslistan på vårdavdelning är en vanlig företeelse. Det är också vanligt att frågetecken uppstår kring vad som egentligen gäller kring akutproduktion.

Läkemedelscentrum har i samarbete med IT sammanställt svar på vanliga frågor kring akutproduktion, som till exempel hur man beställer, när leveransen förväntas komma och vad det kostar. Svaren på dessa frågor, och några till, besvaras i dokumentet Pascal akutproduktion (pdf) Pdf, 162 kB..

Vid frågor kontakta Utveckling och användarstöd patientjournal via kundwebben eller telefon 140 00.

Anmäl dig till läkemedelskommitténs kommande utbildning

Under hösten kommer läkemedelskommittén återigen erbjuda utbildningar inom olika ämnesområden efter två års uppehåll på grund av pandemin. Målgrupp för utbildningarna är läkare, MAS i kommun och regionanställda farmaceuter.

Nästa utbildningstillfälle är den 24 november klockan 13.15-16.00 med temat "Hudinfektioner och antibiotikaanvändning". Utbildningen hålls i samlingssalen på Centralsjukhuset i Karlstad. Sista dag för anmälan är redan den 17 november.

Mer information och anmälan finns i utbildningsplattformen. Externa deltagare anmäler till isabell.hassel@regionvarmland.se.

Det här är läkemedelskommittén

Tony Spinord Westberg

Porträtt Tony Spinord Westberg

Tony Spinord Westberg, barnläkare, ordförande för terapigrupp barn

Vilken är din roll i läkemedelskommittén?
Jag är ansvarig för listan om barnrekommendationerna, ledamot i läkemedelskommittén och ordförande i terapigrupp barn.

Hur länge har du varit medlem i läkemedelskommittén?
Cirka 4-5 år, tiden går fort när en har kul.

Har du något läkemedelsområde som du brinner lite extra för?
Barnmedicin är ju väldigt brett, men är det något område jag brinner lite extra för så är det kanske mer nya möjligheter att behandla barn och ungdomar med neurologiska sjukdomar och tillstånd.

Vad gör du gärna på din fritid?
Då är jag gärna ute i skogen och njuter. Laga mat är ett stort intresse och det gör jag också gärna - såväl hemma som i skogen/naturen.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Ny information från sortimentsrådet.

• Restnoterat: Ozempic, lösning i förfylld injektionspenna
  • Restnoterat: Trulicity, lösning i förfylld injektionspenna
  • Uppdaterat: Ergenyl retard och Absenor depot 500 mg
  • Utgående vara: Egazil depottablett

Mer information kring aktuella restnoteringar samt tillgängliga alternativ finns på läkemedelssidorna på nätet under fliken Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel.