Region Värmland logga

Läkemedelsnytt vecka 48 2022

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 48 handlar om:

• Ny rekommendation för antiviral behandling vid influensa
  • Tips för att se apotekens lagerstatus i FASS
  • Utbyteslista ögondroppar lanseras
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Ny rekommendation för antiviral behandling vid influensa

Influensasäsongen är här och frågan om antiviral behandling har diskuterats då Läkemedelsverket har gett ut nya tydligare riktlinjer:
Behandlingsrekommendation – Behandling och profylax vid influensa (lakemedelsverket.se).

Två förändringar värda att lyfta

• Det rekommenderas profylax mer generöst vid konstaterat fall av influensa på särskilt boende och i slutenvård.
  • En ny antiviral, baloxavir (Xofluza), nämns som effektmässigt likvärdig med de äldre preparaten, men är enklare att administrera. Läkemedlet är dock betydligt dyrare och ingår inte i läkemedelsförmånen. Det rekommenderas därför inte på bred front ännu.

Den regionövergripande rutinen för Behandling av och profylax mot influensa med antivirala medel (pdf) Pdf, 183 kB. kommer att uppdateras under hösten.

Tips för att se apotekens lagerstatus i FASS

I Läkemedelsnytt vecka 47 nämndes att antalet restanmälda läkemedel ökar. Som stöd till både förskrivare och patienter har Fass.se en funktion för att söka lagerstatus på apotek. För att få en sammanställning över vilka apotek som har aktuell förpackning på lager vill vi tipsa om att använda sorteringen Lagerstatus. Då sorteras listan efter hur apotekens lagerstatus ser ut. Väljer man samtidigt Sök nära mig behöver man inte välja ort, utan får förslag i relativ närhet.

Observera att narkotikaklassade läkemedel, tillväxthormoner och icke godkända läkemedel inte syns på fass.se.

För mer information om restnoterade läkemedel se regionens information: Restnoteringar, utgående läkemedel och licenser.

Skärmdump fass.se

Använd sorteringen "Lagerstatus".

Utbyteslista ögondroppar lanseras

Nyligen har Utbyteslista för ögondroppar (pdf) Pdf, 201 kB. fastställts av läkemedelskommittén. Den är utarbetad av terapigrupp ögon och kan likt utbyteslistan för insuliner användas av samtliga verksamheter vid kortare vårdtillfällen på regionens sjukhus. Syftet är att förenkla lagerhållning och minska merarbete.

Observera att det alltid är patienternas egna ögondroppar som ska användas i första hand och att det är viktigt att patienten återgår till sina ordinarie förskrivna ögondroppar vid vårdtillfällets slut.

De rekommenderade läkemedlen finns nu i sjukhusens läkemedelsautomater, men passa på att se över det egna sortimentet och fundera på om justeringar kan vara aktuella.

Tips på vad som kan förbättras med listan tas emot av terapigrupp ögon på lakemedelskommitten@regionvarmland.se.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Ny information från sortimentsrådet.

• Restnoterat: Antabus brustablett 400 mg, Fortum pulver till injektionsvätska, Omnipaque injektionsvätska
  • Restnoterat: Betnovat kräm 1%, Tenutex kutan emulsion
  • Uppdaterat: Ozempic lösning i förfylld injektionspenna
  • Utgående vara: Koffazon N tablett
  • Avslutad restnotering: Lokalanestetika i olika kombinationer med adrenalin finns nu åter att tillgå.

Mer information kring aktuella restnoteringar samt tillgängliga alternativ finns på läkemedelssidorna Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel.