Region Värmland logga

Läkemedelsnytt vecka 50 2022

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 50 handlar om:

• Läkemedelskommitténs oktober- och novembermöte
  • Planera in i vårens kalender
  • Läkemedelsleveranser över julhelgen 2022/2023
  • Förtydligande: Beställning av narkotikajournaler från Mediq
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Läkemedelskommitténs oktober- och novembermöte

När läkemedelskommittén möttes i oktober fastställdes utöver de sista avsnitten i listan Rekommenderade läkemedel även en ny version av riktlinjen förskrivning av receptfria läkemedel och handelsvaror (RIK-25700) (pdf) Pdf, 210 kB. samt en helt ny utbyteslista för ögondroppar (TER-25658) (pdf) Pdf, 201 kB. att använda vid sjukhusvistelse. Utöver det diskuterades en ny rekommendation för antiviral behandling vid influensa samt att patienter med kranskärlssjukdom bör få SGLT-2-hämmare.

Vid mötet i november beslutades om förnyade rekommendationer vid behandling av urologiska besvär i nästa version av Rekommenderade läkemedel. En sammanställning av alla förändringar publiceras i Läkemedelsnytt i början av 2023. Vidare diskuterades hur restnotering av Cilaxoral och Laxoberal ska hanteras i kommunernas lista för generella direktiv och i kommunala läkemedelsförråd. Det beslutades att Dulcolax suppositorium läggs till på listan och kan användas i händelse av restsituation.

Planera in i vårens kalender

17 respektive 19 januari

Lansering av Rekommenderade Läkemedel (samma program i två dagar)
Tid: klockan 13.00–16.00
Plats: Samlingssalen, Centralsjukhuset i Karlstad.

2 mars, eftermiddag

Läkemedelskommitténs seminarium 1.
Tema: PMR samt rehabilitering och fysioterapi.

16 maj, eftermiddag

Läkemedelskommitténs seminarium 2.
Tema: Hematologi samt mage-tarm

Läkemedelsleveranser över julhelgen 2022/2023

Inför jul och nyår vill vi särskilt påminna alla verksamheter om att endast beställa läkemedel till de dagar när verksamheten har öppet. Vid beställning i Raindance Marknadsplats går det att skriva in önskat leveransdatum (normalt blir det nästkommande vardag om detta inte ändras manuellt). Tänk även till vid beställning av kylvaror.

Leveranser från Apoteket kommer som vanligt varje vardag. Observera dock att inga kylvaror kommer att levereras tisdag 27 december eller måndag 9 januari.

Vid frågor rörande beställningar och leveranser över jul och nyår kontaktas:

Förtydligande: Beställning av narkotikajournaler från Mediq

I Läkemedelsnytt vecka 49 informerade vi om att narkotikajournaler numera ska beställas från Mediq. Efter publicering har artikelnumret ändrats för beställning av A4-journaler. Rätt artikelnummer i Raindance Marknadsplats är 10024711. Journalerna hittas även i marknadsplatsen vid sökning på ”journal”. Observera att journalerna klassas som handelsvara vid beställning.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nytt från sortimentsrådet. För mer information se restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel.

Restnoterat

Lasix Retard 30 mg

Uppdaterat

• Amoxicillin tablett
  • Fenytoin tablett
  • Niferex orala droppar
  • Kajos oral lösning
  • Fortum pulver till inj-vätska

Avslutad restnotering

Paraflex tablett och Prednisolon 2,5 mg tablett finns nu åter att tillgå.