Praktikfall

Vi har samlat några praktikfall att reflektera kring. Utgångspunkten är alltid vad värmlänningen tycker är viktigt.

Värmlänningen vill:

  • Få rätt hjälp och stöd i rätt tid.
  • Bli bemött med respekt.
  • Ha ett kontinuerligt, personligt och tillitsfullt stöd.
  • Vara en viktig och delaktig medskapare.
  • Vård och stöd utgår och samordnas från individuella behov och resurser.

Reflektera kring ett eget praktikfall

Förslag på arbetssätt för reflektion kring egna praktifall.

Praktikfall som berör en verksamhet

  1. Beskriv en individ som är vanligt förekommande i er verksamhet och som har behov av insatser från enbart er verksamhet. Beskrivningen ska vara utifrån individens behov.
  2. Diskutera om insatserna hade kunnat förebyggas, förbättrats och/eller skapat mer värde om ni jobbat mer:
    a Proaktivt, hälsofrämjande och förebyggande.
    b Personcentrerat.
    c Med att överbrygga gränser och mellanrum och samordna resurser.
    d Med digitala lösningar och välfärdsteknik.
  3. Vad är nästa steg?

Praktikfall som berör flera verksamheter

  1. Beskriv en individ som är vanligt förekommande i er verksamhet och som har behov av insatser från flera huvudmän eller verksamheter. Beskrivningen ska vara utifrån individens behov.
  2. Diskutera om insatserna hade kunnat förebyggas, förbättrats och/eller skapat mer värde om ni jobbat mer:
    a Proaktivt, hälsofrämjande och förebyggande.
    b Personcentrerat.
    c Med att överbrygga gränser och mellanrum och samordna resurser.
    d Med digitala lösningar och välfärdsteknik.
  3. Vad är nästa steg?

Exempel på praktikfall

Exempel på anonymiserade fall från olika verksamheter.

Gustaf 75 år har akut amputerat benet på Centralsjukhuset i Karlstad. Han har
ingen hemsjukvård men får komma hem över helgen och ska klara av att göra
injektioner av blodförtunnande läkemedel själv. Vårdcentralen ska följa upp efter tre dagar. När Gustaf kommer hem läcker operationssåret igenom förbandet. Han ringer 1177 som kontaktar hemsjukvårdssjuksköterska under konsulttid. Sjuksköterskan har ingen möjlighet att åka dit och Gustaf får i stället åka ambulans till vårdcentralen på jourtid. På måndagen kontaktar vårdcentralen Gustaf, han skrivs in i hemsjukvården och får hjälp med både läkemedel och omläggningar.

Hade insatserna kunnat förbättrats och skapat mer värde om ni jobbat mer:

  • Proaktivt, hälsofrämjande och förebyggande.
  • Personcentrerat.
  • Med att överbrygga gränser och mellanrum och samordna resurser.
  • Med digitala lösningar och välfärdsteknik.

Vad är nästa steg?

Selma 8 år visar tecken på oro, ångest och sömnsvårigheter, är utåtagerande och har svårt komma till skolan. På skolan får hon träffa elevvårdsteamet, det görs en utredning och en plan kring hennes situation. Socialtjänsten blir inkopplad på grund av orosanmälan. Även här samlas flera personer för att träffa Selma och hennes föräldrar för att göra en grundlig utredning och plan.

Efter att också ha träffat skolläkare och skolsköterska och berättat sin bakgrund och problematik skickas en remiss till BUP. Väl på BUP får Selma träffa ytterligare ett team och berätta om sina svårigheter, sin familjesituation och sin bakgrund.

Elevvårdsteamet, socialtjänsten, skolsjukvården och BUP är några instanser Selma och hennes familj möter. Det görs fem olika utredningar och planer som till 90 procent har med samma saker att göra. Selma känner sig förvirrad, är trött på att berätta sin historia och väljer därför att vara tyst på flera av besöken. Familjen undrar vem som har ansvaret?

Hade insatserna kunnat förbättrats och skapat mer värde om ni jobbat mer:

  • Proaktivt, hälsofrämjande och förebyggande.
  • Personcentrerat.
  • Med att överbrygga gränser och mellanrum och samordna resurser.
  • Med digitala lösningar och välfärdsteknik.

Vad är nästa steg?

Sidan uppdaterad