Krav på IT-miljön hos verksamheter inom vårdvalet

För att få delta i vårdvalet ställs krav på er verksamhets IT-system och IT-tjänster. Kraven beskrivs i sin helhet i förfrågnings­underlaget, men här finns också en förenklad översikt.

Anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO

Vårdgivare är skyldiga att anmäla ny hälso- och sjukvårdsverksamhet till IVO. Myndigheten ansvarar för vårdgivarregistret som är ett register över verksamheter som utför hälso- och sjukvård enligt patientsäkerhetslagen (§2010:659), PSL.

Registrering hos IVO är en förutsättning för att kunna göra en HSA-anslutning. För mer information och anmälan se IVO:s webbplats.

Vårdgivarregistret (ivo.se)

Dator och teknik

Du kan välja att ha IT-stöd från Region-IT, från annan leverantör eller sköta din IT-miljö på egen hand. Oavsett vem som levererar IT-stödet måste du som vårdgivare ha:

  • Internetuppkoppling med rekommenderad band­bredd minst ca 10mb/sek. Det är helt fritt för dig att välja 4G, ADSL eller fiber beroende på vad som finns tillgängligt i din lokal.
  • Mobiltelefon för att kunna ta emot engångslösenord via SMS. Varje användare av Cosmic måste ha en egen inloggning och därför ha ett eget mobiltelefonnummer för att kunna ta emot SMS.

Om du inte väljer IT-stöd från Region-IT utan på egen hand ordnar dator och skrivare finns ytterligare dessa krav:

  • Antivirusprogram, lokalt installerat med kontinuerlig uppdatering.
  • Webbläsare Internet Explorer 8 eller nyare version.
  • Skärm minst 22 tum.
  • A4-skrivare.

Det är du som vårdgivare och informations­ägare som är ansvarig för att information om patienter inte kommer på villovägar. Det är därför mycket viktigt att den dator som används för journalföring inte används till annat eller av andra familjemedlemmar. Detta för att minimera risken för att datorvirus eller andra spion­program ger någon annan möjlighet att se den information du läser eller dokumenterar. Aktsamhet krävs också om man delar skärm, till exempel i samband med datorsupport, så att obehöriga inte får åtkomst till information.

Datorpaket från Region-IT

Region-IT erbjuder ett datorpaket med en bärbar PC, docknings­station, tangentbord och skärm samt skrivare. Denna utrustning är endast avsedd för användning tillsammans med Cosmic och övriga tjänster levererade från Regionen. Som vårdgivare kan du inte installera ytterligare program på datorn. För att beställa datorpaket eller vid frågor om paketet kontakta vårdvalsenheten.

HSA-anslutning

För att kunna använda e-tjänster och system, bland annat vård­informations­systemet Cosmic, krävs att din verksamhet ansluts till en elektronisk informations­­katalog, en så kallad HSA-katalog. Att ansluta sig till HSA-katalogen är enkelt men förknippat med en viss kostnad, beroende på vilka e-tjänster du vill använda. Exempel på en e-tjänst är "Av- och omboka tid" på 1177.se. Region Värmland hänvisar till två ombud som är nationellt upphandlade:

  • Svensk e-identitet
  • IT Omsorg i Stockholm AB

Alla ombuden ger dig den hjälp du behöver för att anslutas till HSA-katalogen och bli synlig på 1177.se. Ytterligare information om ombuden finns hos INERA tredjepartsanslutning.

IT-Support och utbildning

Region-IT ser till att tjänster och system finns åtkomliga via regionens portal.

Regionen erbjuder utbildning för de tjänster som levereras. Anmälan till cosmicutbildning bör göras i god innan start av verksamhet.

1177.se för patienter

1177.se är den mest heltäckande och aktuella källan till information om hälso- och sjukvård och har kontaktuppgifter till vården i Värmland och i Sverige. På webbplatsen har du som vårdgivare möjlighet att berätta om ditt vårdutbud, visa kontaktuppgifter, snabbt berätta om förändringar, med mera. Kopplat till webbplatsen finns även e-tjänster, som till exempel "Avboka tid". Läs mer under rubriken "E-tjänster" här på sidan.

För medborgarna är 1177.se och 1177 på telefon många gånger den första ingången till vården. Vid den senaste kännedomsmätningen låg resultatet på 90 procent.

En av webbplatsens tjänster är ”Hitta vård”. Där presenteras varje verksamhet med vad de kan erbjuda, deras kontaktuppgifter och vilka e-tjänster de har. För att ge medborgarna en så heltäckande bild som möjligt av vården i Värmland ska du som vårdgivare göra din verksamhet synlig på 1177.se.

Ombuden, se avsnittet om HSA-anslutning under "Förberedelser", ger dig den hjälp du behöver för att anslutas till HSA-katalogen och bli synlig på 1177.se.

Cosmic vård­informations­system

Följ regionens rutiner för Cosmic kopplat till vårdvalet. De data som behövs i ersättnings­syfte och för uppföljning av verksamheten hämtas automatiskt från systemet.

Regionen erbjuder utbildning och support för Cosmic. Anmälan till utbildning bör göras i god tid innan du startar din verksamhet, se mer under rutiner

Rutiner för vårdval

E-tjänster

Det finns ett antal e-tjänster som du som vårdgivare ska använda.

E-tjänsterna på 1177.se erbjuder invånaren att kommunicera på ett säkert sätt med sin vård­mottagning via webben. Här kan invånaren till exempel boka tid, eller fråga om råd. Via länken nedan hittar du information och kontakt­uppgifter till e-tjänsterna.

Katalogtjänst HSA (1177.se)

FRISK frikortssystem

Regionens frikorts­system, FRISK, hanterar digitala högkostnads­kort med frikorts­poster, det vill säga besök som är högkostnad­sgrundande.

Även hjälpmedel som är frikorts­grundande ska registreras i FRISK.

Konfigurering

För att kunna färdigställa Cosmic och erbjuda inloggning i Regionens portal behöver vi bland annat ditt HSA-id. Läs mer om HSA-anslutning under "Förberedelser" här på sidan.

Nationell patient­översikt (NPÖ)

NPÖ gör det möjligt för behörig dig som vård­personal att med patientens samtycke ta del av journal­information som registrerats hos andra regioner, kommuner eller privata vårdgivare. För att kunna använda NPÖ krävs SITHS-kort (mer information finns under rubriken "SITHS identifieringstjänst").

Nationell patientöversikt, NPÖ (inera.se)

Portal för åtkomst till system och tjänster

All åtkomst till system och tjänster går via Region Värmlands portal. Där loggar du in med ditt personliga användar­namn och lösenord. I samband med inloggningen får du ett SMS med en engångskod för att slutföra inloggnings­proceduren. Väl inne i portalen ser du ikoner för systemen.

SITHS identifieringstjänst

SITHS är en tjänste­legitimation för både fysisk och elektronisk identifiering som används inom regionen. Med SITHS får du en säker inloggning till våra system. Alla vårdgivare ska utse en ansvarig för SITHS-kort.

Om identifieringstjänsten SITHS, och beställning av tjänst samt kort (inera.se)

Utdata

Utdata och uppföljning för vårdval finns bland annat i:

  • Rapportportalen
  • Medrave

Dessa når du via inloggning i regionens portal och intranätet.

Vida dokument­hanterings­sytem

Vida är Region Värmlands dokument­hanterings­system, du når det via inloggning i regionens portal och intranätet. Här finns exempelvis riktlinjer och vårdrutiner liksom dokument kring informations­säkerhet, cosmic och kodning.

För vårdval fysioterapi finns i Vida en grafisk bild, med länkar till utvalda Vida-dokument kopplat till vårdval fysioterapi. Dokumentet heter "GRB-25433 Vårdval fysioterapi".

Kompletta beskrivningar finns i förfrågnings­underlaget

Här finns de kompletta beskrivningarna av kraven:

Du är välkommen att kontakta vårdvalsenheten om du har frågor och funderingar.

E-post: vardval@regionvarmland.se

Sidan uppdaterad