Start / Vård och behandling / Hjälpmedel, habilitering och rehabilitering / Hjälpmedelsservice / Riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel barn och unga

04 08 39 Ståbarrar och ståstöd

Nivå:

Förskrivare:

Leg. arbetsterapeut
Leg. sjukgymnast/leg. fysioterapeut

Målgrupp:

Barn med funktionsnedsättning som medför svårigheter att bibehålla stående ställning.

Kriterier:

Aktivitetsbegränsning som innebär nedsatt förmåga till eget stående.

Mål med hjälpmedlet:

• Förhindra utveckling av felställningar.
  • Normalisera muskeltonus.
  • Motverka smärta och eller cirkulationsrubbningar.
  • Underlätta ventilation.
  • Belastning av skelett och normalisering av skelett och leder.
  • Ökad social delaktighet samt möjliggörandet av olika dagliga aktiviteter.

Förskrivning av flera:

Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.

Råd i förskrivningsprocessen

Bedömning

• Vid bedömning av typ av ståstöd tas hänsyn till hur självständig barnet eller ungdomen är.
  • Tänk på i vilket syfte ståstödet ska användas. Ska barnet eller ungdomen stå på en plats eller ska brukaren även kunna förflytta sig självständigt med hjälpmedlet?
  • Viktigt att ta med i bedömningen är att ta hänsyn till hur mycket stöd som behövs vid ståendet; till exempel bålstöd, huvudstöd, bord, olika högt ryggstöd.
  • Ska hjälpmedlet användas tillsammans med ståskal?
  • I vilken miljö ska ståstödet användas? I förskolan eller skolan, hemmet?

Utprovning

• Kontrollera att förflyttningen till och från hjälpmedlet kan ske på ett funktionellt och säkert sätt.
  • Fungerar ej manuell uppresning välj en modell som har elektrisk uppresningsfunktion.
  • Tänk på att knästödens utformning kan variera och vara avgörande för om barnet eller ungdomen kan stå i ståstödet.
  • Längd och vikt på brukaren.
  • Noggrann instruktion till den eller de som ska handha ståstödet om hur det ska användas och skötas.
  • Information om eventuella medicinska risker krävs också.
  • Tänk på att barnet eller ungdomen inte ska lämnas ensam i ståstödet.

Uppföljning

• Viktigt med uppföljning om barnets eller ungdomens behov förändras vad gäller funktion och behov.
  • Kontinuerlig uppföljning, minst en gång per år. Oftare till en början.