Start /
Vård och behandling /
Hjälpmedel, habilitering och rehabilitering /
Hjälpmedelsservice /
Riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel barn och unga
04 08 39 Ståbarrar och ståstöd
Nivå:
5
Förskrivare:
Leg. arbetsterapeut
Leg. sjukgymnast/leg. fysioterapeut
Målgrupp:
Barn med funktionsnedsättning som medför svårigheter att bibehålla stående ställning.
Kriterier:
Aktivitetsbegränsning som innebär nedsatt förmåga till eget stående.
Mål med hjälpmedlet:
- Förhindra utveckling av felställningar.
- Normalisera muskeltonus.
- Motverka smärta och eller cirkulationsrubbningar.
- Underlätta ventilation.
- Belastning av skelett och normalisering av skelett och leder.
- Ökad social delaktighet samt möjliggörandet av olika dagliga aktiviteter.
Förskrivning av flera:
Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.
Råd i förskrivningsprocessen
Bedömning
- Vid bedömning av typ av ståstöd tas hänsyn till hur självständig barnet eller ungdomen är.
- Tänk på i vilket syfte ståstödet ska användas. Ska barnet eller ungdomen stå på en plats eller ska brukaren även kunna förflytta sig självständigt med hjälpmedlet?
- Viktigt att ta med i bedömningen är att ta hänsyn till hur mycket stöd som behövs vid ståendet; till exempel bålstöd, huvudstöd, bord, olika högt ryggstöd.
- Ska hjälpmedlet användas tillsammans med ståskal?
- I vilken miljö ska ståstödet användas? I förskolan eller skolan, hemmet?
Utprovning
- Kontrollera att förflyttningen till och från hjälpmedlet kan ske på ett funktionellt och säkert sätt.
- Fungerar ej manuell uppresning välj en modell som har elektrisk uppresningsfunktion.
- Tänk på att knästödens utformning kan variera och vara avgörande för om barnet eller ungdomen kan stå i ståstödet.
- Längd och vikt på brukaren.
- Noggrann instruktion till den eller de som ska handha ståstödet om hur det ska användas och skötas.
- Information om eventuella medicinska risker krävs också.
- Tänk på att barnet eller ungdomen inte ska lämnas ensam i ståstödet.
Uppföljning
- Viktigt med uppföljning om barnets eller ungdomens behov förändras vad gäller funktion och behov.
- Kontinuerlig uppföljning, minst en gång per år. Oftare till en början.