Start / Vård och behandling / Hjälpmedel, habilitering och rehabilitering / Hjälpmedelsservice / Riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel barn och unga

12 03 09 Underarmskryckor (RA-kryckkäppar)

Nivå:

Förskrivare:

Leg.arbetsterapeut
Leg.sjukgymnast/leg. fysioterapeut

Målgrupp:

Barn med funktionsnedsättning som medför svårighet att gå och nedsatt rörlighet och/eller styrka i arm/hand.

Kriterier:

Aktivitetsbegränsning som innebär behov av stöd eller avlastning vid gång då behovet av stöd eller avlastning inte kan tillgodoses med armbågskrycka eller stödkäpp.

Mål med hjälpmedlet:

Möjliggöra att förmågan att gå bibehålls/förbättras. Förebygga fall eller motverka inaktivitet.

Förskrivning av flera:

Ja, parvis

Övrigt:

__________________________________________________________________________________________

Råd i förskrivningsprocessen

Bedömning:

• Bedöm funktionsnivå för personer med generell ledpåverkan och överväg alternativa hjälpmedel t ex käpp/kryckkäpp med justerbart handtag eller RA-rollator.
  • Bedöm modell avseende justerbar längd, typ av underarmsstöd och handtag liksom max brukarvikt.

Utprovning:

• Utrusta kryckkäppen vid förskrivning med doppsko och vid behov isdubb.
  • Vid höjdinställning ska brukaren stå rak med avslappnade axlar med armbågen böjd i 90 grader så att underarmen vilar på underarmsstödet och justera handtagets avstånd och inställning.
  • Tänk på att valet av skor kan påverka höjdinställning på käppen.
  • Instruera hjälpmedlets användning såsom gång- och trappteknik.
  • Informera brukaren om behov av att regelbundet kontrollera förslitning av doppsko.