Start / Vård och behandling / Hjälpmedel, habilitering och rehabilitering / Hjälpmedelsservice / Riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel barn och unga

12 31 06 Vridplattor (vändskivor)

Nivå:

Förskrivare:

Leg.arbetsterapeut
Leg.sjukgymnast/leg. fysioterapeut

Målgrupp:

Vridplatta- Golvmodell

Barn med funktionsnedsättning som medför svårigheter att själv förflytta sig från en plats till en annan.

Vridplatta- Stolsmodell

Barn med funktionsnedsättning som medför stora svårigheter att med egen muskelkraft vrida runt på stol/säte.

Kriterier:

Vridplatta- Golvmodell

Aktivitetsbegränsning som innebär svårighet att självständigt förflytta sig från en plats till en annan genom att resa sig och flytta fötterna steg för steg framlänges/baklänges eller i sidled.

Vridplatta- Stolsmodell

Aktivitetsbegränsning som innebär stora och varaktiga svårigheter att självständigt vrida runt kroppen på stol/säte.

Mål med hjälpmedlet:

Vridplatta- Golvmodell

Möjliggöra och underlätta en förflyttning med hjälp av annan person.

Vridplatta- Stolsmodell

Möjliggöra att vrida runt på stol/säte och därmed underlätta vid uppresning.

Förskrivning av flera:

Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.

Övrigt:

______________________________________________________________________________________________

Råd i förskrivningsprocessen

Bedömning:

Undvik förskrivning till personer som har nedsatt båstabilitet eller är oroliga och inte tar emot instruktioner.

Utprovning:

• Vårdbälte kan med fördel användas i kombination med vridplatta.
  • Använd underbensstöd om personen har tendens att knäa.
  • Vridplatta kan användas vid låg förflyttning för att underlätta fötternas förflyttning.

Övrigt:

Vridplatta- Stolsmodell

• Mjuk vridplatta finns i olika storlekar för stolar och bilsäten.

Vridplatta- Golvmodell

• Finns med och utan uppresningshandtag.
  • Äldre modeller kan sakna underbensstöd.
  • Den assisterande personen placerar en fot på plattan och hjälper till i vridmomentet.