Start / Vård och behandling / Hjälpmedel, habilitering och rehabilitering / Hjälpmedelsservice / Riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel barn och unga

12 06 09 Gåstolar

Nivå:

Förskrivare:

Leg.arbetsterapeut
Leg.sjukgymnast/leg. fysioterapeut

Målgrupp:

Barn med funktionsnedsättning som medför svårighet att gå.

Kriterier:

Aktivitetsbegränsning som innebär behov av stöd eller avlastning vid gång, då behovet inte kan tillgodoses med annat enklare gånghjälpmedel.

Mål med hjälpmedlet:

Möjliggöra gående. Motverka inaktivitet. Öka delaktighet.

Förskrivning av flera:

Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.

Övrigt:

_________________________________________________________________________________________

Råd i förskrivningsprocessen

Bedömning

Välj modell utifrån användningsområde och barnets förutsättningar.

Tänk på att:

• Vissa gåstolars fjädersystem kan medföra risk för att gåstolen välter om brukaren har kraftig spasticitet.
  • Gåstolar kräver ofta en miljö med gott om utrymme.
  • Vissa modeller endast är för inomhusbruk.
  • Kontrollera max brukarvikt och längd.

Utprovning

• Komplettera med tillbehör efter behov.
  • Tänk på att valet av skor kan påverka höjdinställning på gåstolen. Stabila skor med bra fäste ger en bättre förutsättning för gång.
  • Ge noggrann instruktion till de som ska handha hjälpmedlet om hur det ska användas och skötas, tex torkas av vid dregling.
  • Tänk på att barnet inte ska lämnas utan tillsyn i gånghjälpmedlet.

Uppföljning

Kontinuerlig uppföljning eller minst en gång per år.

Bedömning

Hjälpmedlet kan användas till barn med kraftigt nedsatt gångförmåga. Gångförmågan kan vara påverkad av spasticitet, nedsatt muskelstyrka, balans och koordinationsproblem.

Innan förskrivning sker ska ärendet tas upp i Hjälpmedelsgruppen-barn.

Innan förskrivning bör följande frågeställningar ha diskuterats tillsammans med barnet och vårdnadshavare:

• Var ska den användas, hemma, förskola eller skola? Var finns de bästa förutsättningarna? Det måste finnas gott om utrymme och plana ytor där den ska användas.
  • Hur ofta ska walkern användas och vem ansvarar för träningen och användningen och är behjälplig? Gåstolen ska användas minst 4-5 gånger per vecka.
  • Det måste vara klart vem som är ansvarig för att hjälpa barnet eller ungdomen vid användandet av gåstolen.

Innan en NF-walker provas ut bör ansvarig förskrivare ha gett grundlig information till föräldrar och personal om hur gåstolen fungerar och vad som förväntas av dem. En del barn tar steg direkt med walkern medan det för andra kan ta ett år eller längre tid att komma igång beroende på olika förutsättningar.

Utprovning

Barnhjälpmedelskonsulent bokar datum för utprovning i samråd med förskrivare och leverantör.

Förskrivare meddelar familjen inbokat datum.

Utprovning och justering sker på BUH i Karlstad. Beräknad tid för utprovning är cirka två timmar. Beräknad tid för uppföljning/justering är ca 1,5 timma.

Barnhjälpmedelskonsulent ser till att leverantören får beställningen på utprovningen och justering.

Barnhjälpmedelskonsulent registrerar hjälpmedlet och tillbehören på barnet/ungdomen.

Uppföljning

Den första uppföljningen sker redan efter en månad. Därefter kontinuerligt i samråd med leverantör.

Förskrivare, vårdnadshavare eller personal samt barnhjälpmedelskonsulent är alltid närvarande vid utprovning och uppföljning.

Om det är något som inte fungerar mellan uppföljningarna kontaktas alltid förskrivaren som i sin tur, vid behov, kontaktar barnhjälpmedelskonsulent.

Kontakta Region Värmland

För dig som är patient