Start / Vård och behandling / Hjälpmedel, habilitering och rehabilitering / Hjälpmedelsservice / Riktlinjer för förskrivning av hjälpmedel barn och unga

22 18 27 IR-system för ljudinformation

Nivå

Förskrivare

Leg. arbetsterapeut i samråd med hjälpmedelskonsulent.

Målgrupp

Personer med svår funktionsnedsättning som rör kontroll över och koordination av viljemässiga rörelser.

Kriterier

Aktivitetsbegränsningar och/eller delaktighetsinskränkningar som innebär stora svårigheter i handens finmotoriska användning.
Aktivitetsbegränsning som innebär stora svårigheter att genomföra koordinerade handlingar att styra och använda teknik i hemmiljö.

Mål med hjälpmedlet

Möjliggöra hög grad av självständighet och delaktighet i vardagliga aktiviteter i hemmiljö avseende omgivningskontroll.

Förskrivning av flera

Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.

Behovet ska vara frekvent.
Förskrivning förutsätter att behovet inte kan tillgodoses med enklare lösningar såsom anpassade knappar, vred och strömbrytare.
Åtgärder som faller under bostadsanpassning omfattas inte.