24 13 18 Tangentbord

Förskrivare:

Hjälpmedelskonsulent

Målgrupp:

Personer med funktionsnedsättning som medför stora svårigheter att tala och/eller skriva på grund av funktionsnedsättning som medför nedsatt rörlighet och/eller styrka i arm/hand.

Kriterier:

Aktivitetsbegränsning som innebär stora svårigheter att kommunicera tillfredställande genom tal, tecken, bilder, symboler eller skrivna meddelanden.

Aktivitetsbegränsning som innebär stora svårigheter att använda standard tangentbord och standard mus.

Mål med hjälpmedlet:

Möjliggöra och underlätta vardaglig kommunikation.

Förskrivning av flera:

Nej

Övrigt:

Inmatningsenheter (styrsätt) för hantering av pedagogiska program, tränings- och spelprogram omfattas inte av förskrivning.

Byte av standardbatterier bekostas av brukaren.

_________________________________________________________________________________________

Råd i förskrivningsprocessen

Tänk på att om personen tillhör vuxenhabiliteringens målgrupp kan det vara bra att kontakta deras kommunikationsteam, TEKO, för att få stöd.

Remissblankett Pdf, 230 kB. angående kommunikationshjälpmedel skickas till Hjälpmedelsservice.

Om det gäller en önskan om stöd kring smartphones, surfplattor och appar används en annan remiss/konsultationsförfråganblankett Pdf, 221 kB. som skickas till Hjälpmedelsservice.

Bedömning

Rekommenderas att bedömning/utprovning görs av förskrivare i samråd med remittent när möjlighet finns.

Utprovning

Vid val av tangentbord bör man tänka på dess storlek, tryckkänslighet, tangentstorleken, QWERTY- eller ABCD-ordning, ska man kunna skriva med symboler, behov av raster mm.

T ex i datorer med operativsystemet Windows eller iOs finns möjlighet att i dess hjälpmedelscenter aktivera ett skärmtangentbord, tröga tangenter, filtertangenter mm.