I Värmland finns Sveriges nöjdaste resenärer – igen
Idag presenterar Svensk Kollektivtrafik sin nationella resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern 2022 och konstaterar där att värmlänningarna är nöjdast i landet med sin kollektivtrafik.
Kollektivtrafikbarometern Årsrapport 2022 (svenskkollektivtrafik.se)
Hela 84 procent av resenärerna var nöjda* med den senaste kollektivtrafikresan i Värmland, en siffra som är högst i Sverige.
– Detta visar att vi är på rätt väg. Vi är många som jobbar hårt för att våra kunder ska trivas under resan och att de ska känna att vi funkar i vardagen, säger Markus Bergman, trafikchef regionbuss på Värmlandstrafik.
– Vi vill öka det hållbara resandet och då är det a och o att vi har en trafik som kunderna är nöjda med, fortsätter han.
Åttonde året i rad!
Även i mätningen av Nöjd Kund Index (NKI) hamnar Region Värmland i topp med 72 procent nöjda kunder. Karlstadsbuss, som under 2022 var ett separat varumärke vid sidan av Värmlandstrafik, sticker ut i mätningarna och har för åttonde året i rad Sveriges nöjdaste kunder, med ett NKI på 80 procent (nationellt snitt 60 procent).
– Detta är det finaste betyg man kan få och vi är väldigt glada över att Karlstadsborna uppskattar sin kollektivtrafik. Vi försöker att alltid jobba lyhört och nära våra resenärer och det tror vi också ger resultat, säger Mathias Lindgren som är tätortstrafikchef på Värmlandstrafik.
Ögonen på Värmland
Vad kunderna vill ha och hur framtidens trafiksystem ska se ut är frågor som Värmlandstrafik arbetar aktivt med. Bland annat genom pilotprojekt med dynamiska busslinjer och öppen skoltrafik. Det senaste året har många kollektivtrafikmyndigheter från hela Sverige varit på studiebesök i Värmland för att diskutera nya smarta trafiklösningar.
– Det är många som är nyfikna på hur vi gör i Värmland och på våra innovativa projekt, vi är många som delar målet om ökat hållbart resande, berättar Elisabeth Björk (V) som är kollektivtrafiknämndens ordförande.
– Nu gäller det att vårda det här förtroendet och de fina betygen vi fått från våra kunder och utveckla vår trafik med just kundernas behov i fokus, fortsätter hon.
*Med nöjda menas de som gett betyget 4 eller 5 på en femgradig skala.
Om kollektivtrafikbarometern
Kollektivtrafikbarometern är en landsomfattande resvane- och attitydundersökning för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter som samordnas av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. I Kollektivtrafikbarometern deltar slumpmässigt utvalda värmlänningar i åldern 15 till 85 år. Undersökningen pågår varje år under hela året och både resenärer och icke-resenärer deltar i undersökningen, ca 1200 respondenter var för Region Värmlands varumärken under 2022 Karlstadsbuss och Värmlandstrafik.
Undersökningen används som ett verktyg att följa ett mätbart och objektivt resultat för kundupplevd kvalitet på sin trafik, både lokalt och regionalt. Undersökningen som startade 2001 sker löpande och med mixad metod (webb- och telefonintervjuer). För 2022 besvarades frågorna av ca 108 000 slumpmässigt utvalda respondenter. Läs mer om Kollektivtrafikbarometern här.