Lättläst färdtjänst
Den här informationen är för dig som har fått färdtjänst och bor i Värmlands län.
Här får du veta hur du bokar, vad det kostar och vad som gäller för dina resor.
Boka färdtjänst
Ring 010-48 47 100
Du kan ringa dygnet runt, men det är bäst att ringa
på dagen.
När du ringer, tala om:
- Ditt namn och personnummer.
- Ett telefonnummer där du kan nås.
- När du vill åka eller när du vill vara framme.
- Om du har en ledsagare eller medresenär.
- Om du behöver extra hjälp, till exempel att bära eller för att komma ut till bilen.
Du kan boka återresan på samma gång.
Tips: Spara numret i din telefon eller skriv upp det.
Boka i god tid
Boka i god tid före din resa. Ju längre du ska åka, desto tidigare behöver du boka.
När du ska resa | Boka senast |
|---|---|
Inom samma kommun | 30 minuter före |
Till en grannkommun | 2 timmar före |
Till en annan kommun i Värmland | 4 timmar före |
Det tidigaste du kan boka en resa är 14 dagar innan du ska resa.
Tiden kan ändras
Ibland behöver föraren hämta någon annan på vägen. Då kan tiden för din resa ändras något:
- Vid resor inom samma kommun: upp till 30 minuter.
- Vid resor mellan kommuner: upp till 2 timmar.
Om du måste avboka
Om du får ändrade planer ska du avboka färdtjänsten senast en timme före resan.
Om du inte gör det kan du få betala en avgift.
Priser
Kostnaden för en resa beror på hur långt du reser. Kostnaden du betalar kallas också för egenavgift.
- En kort resa, inom en kommun, kostar cirka 50 kronor för en vuxen.
- En längre resa kan kosta upp till 140 kronor.
- Om du är yngre än 20 år eller om du studerar kostar det mindre.
På Värmlandstrafiks sida finns en lista med alla priser.
Om du reser ofta kan det bli billigare med ett månadskort. Läs mer om månadskort.
Hur du betalar
Du betalar ingenting vid själva resan.
I stället får du en faktura en gång i månaden.
Med den betalar du dina resor i efterhand.
Det är viktigt att du betalar fakturan i tid.
Ta med ditt tillståndsbevis och legitimation
När du reser ska du alltid ha med dig:
- Ditt tillståndsbevis, alltså det gula kortet som visar att du har rätt till färdtjänst.
- Legitimation, till exempel id-kort eller pass.
Du kan resa i hela Värmland
Du kan resa med färdtjänst i hela Värmlands län.
Om resan börjar och slutar i Värmlands län kan du också resa upp till 30 kilometer in i ett annat län.
Du kan åka dygnet runt och hur ofta du vill.
Medresenärer och ledsagare
Du får ta med dig en medresenär (vuxen).
Du får också ta med dig upp till fyra barn under 12 år. Men det får inte vara fler än fyra personer sammanlagt som reser med dig.
Dina medresenärer betalar också egenavgift för resan.
När du bokar måste du tala om ifall du har medresenärer med dig.
Du kan ansöka hos din färdtjänsthandläggare om att få att ha med dig en ledsagare när du reser. Ledsagaren reser gratis med dig. Du skaffar själv en ledsagare.
Bagage
Du får ta med dig två kassar eller väskor på resan. De får inte vara så stora att de är i vägen för andra passagerare.
Du får också ta med:
- Husdjur eller ledarhund.
- Personligt hjälpmedel, till exempel rullator eller rullstol, om du beviljats det.
Du kan få hjälp av chauffören att bära.
Månadskort för dig som reser ofta med färdtjänst
Om du reser ofta kan det bli billigare att ha ett månadskort för färdtjänsten. Månadskortet kallas för Färdtjänst Pendling. Du måste ansöka hos din färdtjänsthandläggare för att kunna köpa det.
Månadskortet kostar olika beroende på hur stort område det ska gälla i. Det kostar mellan 1 000 och 1 300 kronor per månad om du är vuxen. Unga och studerande betalar mindre.
Månadskortet gäller även på Värmlandstrafiks vanliga bussar och tåg.
För dig som åker med vanliga bussar och tåg ibland
Du som har färdtjänst kan också köpa ett särskilt månadskort som gäller på Värmlandstrafikens vanliga bussar och tåg. Det månadskortet heter Färdtjänst Special. Det gäller för fria resor med kollektivtrafiken inom ett visst område.
Färdtjänst Special går att köpa hos alla Värmlandstrafiks ombud. Det kostar olika beroende på hur stort område det ska gälla i. Unga och studerande betalar mindre. Vid köpet behöver du visa upp ditt tillståndsbevis och giltig legitimation.
Om du ska resa utanför Värmland
Ska du tillfälligt ska besöka en annan kommun i Sverige, som ligger utanför Värmland? Då kan du beställa färdtjänstbiljetter som gäller i den kommunen från din färdtjänsthandläggare.
Beställ biljetterna i god tid innan du reser.
Behöver du hjälp?
Kontakta din färdtjänsthandläggare på Region Värmland.
De kan svara på frågor om tillstånd, biljetter och särskilda behov.
Telefonnummer: 010-48 47 150
Telefontid vardagar: 09.00–12.00
E-post: fardtjansten@regionvarmland.se
Om du vill klaga på något med färdtjänsten kan du kontakta oss via ett formulär.
Läs mer om reglerna
På Värmlandstrafiks hemsida finns mer information om regler för färdtjänsten.