Som studerande tar du i första hand upp det du är missnöjd med, med den det berör. I andra hand med kursansvarig och i sista hand med biträdande rektor. Om någon av dessa inte kan lösa problemet kan hen hänvisa till skolans rektor. Du kan också vända dig med klagomål till det studerandeskyddsombud som finns på skolan.
Om du anser att ett omdöme blivit satt på felaktiga grunder kan du vända dig till skolledningen med önskemål om en omprövning av ditt omdöme. Det är upp till skolan som utfärdat omdömet att avgöra om det finns grunder för att ta upp det till omprövning. Omdömen går inte att överklaga till någon annan instans än den skola som utfärdat dem.
Ytterst ansvarig för skolans verksamhet är dess styrelse. För Molkoms folkhögskola är det Kultur och bildningsnämnden på Region Värmland. Kultur- och bildningsnämnden följer fastställt reglemente som bland annat innebär att:
Det innebär att den studerande har rätt att överklaga ett rektorsbeslut samt om hen upplever fel och brister, till folkhögskolans styrelse.
Den studerande kan överklaga/anmäla följande:
Om du fortfarande har klagomål efter att ha tagit upp frågan med rektor, kan du vända dig till Kultur och bildningsnämndens ordförande.
Anmälan till skolans styrelse om upplevda fel och brister
Frågan bereds först i ett arbetsutskott för att sedan beslutas i styrelsen. Den studerande delges styrelsens beslut skriftligen.
Är du fortfarande inte nöjd efter styrelsens beslut kan du anmäla ditt ärende till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd, FSR.
Möjligheten att anmäla ärenden till FSR gäller bara dig som går en kurs som är längre än 15 dagar. Anmälan ska ha kommit in till FSR senast ett år efter att du lämnat skolan och inkludera beslutet från styrelsen.
Exempel på frågor du anmäla till FSR:
Om missnöjet rör annat som inte ingår i den studeranderättsliga ordningen kan rektor hänvisa till områdeschefen för kultur och bildning, Region Värmland.
Gäller det felanmälan av material eller lokaler kan du göra en anmälan direkt via vår hemsida: