Rektor Gunilla Frykensjö Björnfoth hälsade med glädje, stolthet och lite lättnad välkommen.

- Det är en resa som har pågått under många år, och det finns många involverade att tacka för det. Men nu äntligen har vi inbjudande och öppna lokaler som representerar det folkhögskolemässiga - att få mötas, samtala och känna gemenskap och samhörighet.

Elisabeth Kihlström (KD), regionråd och ordförande för kultur- och bildningsnämnden

Hon fick sällskap av regionråd och ordförande i kultur- och bildningsnämnden Eliasbeth Kihlström (KD) som fick äran att klippa bandet och som lämnade över en gåva i form av en duk från Klässbols linneväveri. På duken finns skogstjärnor, blomman som ingår i Region Värmlands logga.

- Den här duken representerar kvalité, kunskap och känsla och det är en passande gåva att ge er eftersom ni representar samma saker. För oss som politiker är folkhögskolorna oerhörd viktiga. Ni kan tillgodose kursdeltagarna behov och hitta former som gör att de som behöver utbildning eller sysselsättning kan hitta rätt väg.

Öppna och luftiga lokaler anpassade till kursdeltagares behov

Lokalernas hjärta, den stora matsalen, är placerad när man kommer in i skolans lokaler. Här kan alla samlas och äta, prata, lyssna eller uppträda. Här går cirka 100 kursdeltagare och de kurser som har sin hemvist här är bland annat allmän kurs ung, allmän NPF Estet, SMF (studiemotiverande folkhögskolekurs) och globala spåret. Varje kurs har sitt klassrum längs de ljusa, öppna och välkomnande korridorerna, och varje klassrum är unik och anpassad utifrån ämne och deltagares behov. Här och där finns det soffor att slå sig ner i och i ett stort sällskapsrum finns det biljarbord och brädspel.

Skådespelare från Molkoms folkhögskola bjöd på underhållning

Kursdeltagare från skådespeleri i Molkom bjöd publiken på Selma Lagerlöfs tal om hem och stat som hon höll i rösträttskongressen i Stockholm 1911 om kvinnors rätt till att rösta, samt en dikt av Nils Ferlin. Senare spelade de musik i matsalen medan kursdeltagare, lärare, samarbetspartners och anhöriga på besök kunde äta av buffen och mingla.

Människor i matkö

Rektor Gunilla Frykensjö Björnroth, Elisabeth Kihlström (KD) och Erik Olsson (S) ordförande och vice ordförande i kultur- och bildningsnämnden och Irja Eklund Altensten biträdande rektor

En folkhögskola med lång historia

Skolans filial etablerades i Karlstad redan 1967 och har under åren bytt adress flera gånger, nu senast på grund av att fastigheten skulle få ett nytt syfte. På filialen i Karlstad finns drygt 100 studerande som läser på gymnasie- eller grundnivå med målet att uppnå gymnasiebehörighet. Molkoms folkhögskola är en av Sveriges äldsta folkhögskolor och startade 1874, skolan har legat på samma plats i Molkom sedan 1881.