Vedeldning och Saggarbränning

Tillsammans provar vi på genomföra en keramikbränning genom vedeldning och en saggarbränning
Beskrivning
Vid 4 träffar får barnen/ungdomarna prova på att genomföra keramikbränning av egna alster genom vedeldning och en saggarbränning.
- Vid första träffen får barnen/ungdomarna arbeta med lera. De får lära sig tekniker för att både göra pärlor, figurer, fat och skålar på frihand.
- Vid andra träffen får barnen/ ungdomarna lära sig att bygga en vedeldad brännugn och elda den.
- Vid tredje träffen, dagen efter, får de ta ut alstren ur den vedeldade ugnen och förbereda dem för steg nummer två som är en saggarbränning. Vid saggarbränning lägger man keramiken i förpackningar av aluminiumfolie och lera som man fyller med olika material som påverkar färgen på keramiken, sedan genomför man ytterligare en bränning som man låter svalna över natten.
- Dagen efter tas alstren ut och kan efterarbetas med färgpennor, vax och lack.
Workshop
Workshopen kan erbjudas i hela Värmland, det behöver finnas tillgång till ett
utomhusområde utan överhängande träd på minst 3 x 4 meter där man kan
genomföra en eldning med relativt kraftig rökutveckling.
Inriktning
Bild, form och fri konst.
Målgrupp
Skola.
Åldersgrupp
Årskurs 4-6 (10-12 år), Årskurs 7-9 (13-15 år), Gymnasium (16-19 år).
Språk
Svenska.
Kostnad (inkl. moms)
18 000 kronor inklusuve materialkostnad.
Milersättning på 25 kr milen tillkommer utanför Sunne Kommun
Maximalt publikantal
Till exempel en skolklass.
Ansvarig pedagog måste närvara vid träffarna.
Kommuner
Arvika, Eda, Filipstad, Forshaga, Grums, Hagfors, Hammarö, Karlstad, Kil, Kristinehamn, Munkfors, Säffle, Storfors, Sunne, Torsby, Årjäng. Årskurs 4-6 (10-12 år), Årskurs 7-9 (13-15 år), Gymnasium (16-19 år)
Presentation
Sara Rönnbäck är en samtidskonstnär boende i Västra Ämtervik med en master från Statens Kunstakademi i Oslo. Hennes verksamhet sträcker sig mellan utställningar, performance, publikationer, föreläsningar, arrangörskap och workshops i in och utland.
Hon arbetar processorienterat i gränslandet mellan bildkonst, text och scenkonst. Genom intuitiva möten flätar hon samman det personliga och det kollektiva och undersöker gränser mellan språk, kropp och tanke. Genom processbaserade möten vill hon utforska konstens förmåga att resonera - Människor emellan, men även mellan människan och material samt mellan människa och natur.
Experimentell keramikbränning har varit en del av hennes praktik sedan hon flyttade tillbaka till Värmland 2016, då i form av att bygga olika former av vedeldade ugnar där hon bränner både svartbränning, naken vedeldning och olika former av rakubränningar och saggarbränningar.
