Region Värmland logga
Illustration av två ugglor

Illustration av Matilda Ruta

Fler hallbibliotek på förskolor

Forskning visar att tidiga språkinsatser, under de första levnadsåren, är särskilt viktiga då de ger en positiv utveckling under resten av uppväxten. Därför vill Region Värmland, i samverkan med förskolan och biblioteken, möjliggöra för fler förskolor att starta upp hallbibliotek.

Förundran – Bokstart i Värmland är en satsning som vänder sig vårdnadshavare och vuxna i små barns närhet (0-3 år). Syftet är att tidigt stimulera språkutveckling. Det här är en av samverkansprocesserna inom satsningen.

– Både förskolan och biblioteken har i uppdrag att främja små barns språkutveckling och vi tror att detta är ett sätt att stärka vårdnadshavare i sin betydelsefulla roll för barnets språkutveckling, säger Annica Arvidsson, biblioteksutvecklare på Region Värmland.

Förslag på upplägg

Utformningen av hallbiblioteken kan se olika ut. Förslagsvis placeras bokpåsarna på barnens krokar, för att sedan flyttas runt ”krok för krok”. På så sätt hoppas vi nå de föräldrar som inte själv aktivt väljer att ta med sig böcker hem. Att erbjuda böcker på hyllor och i tråg ger inte lika stor effekt.

Hela familjen blir aktiv

Forskning visar att det är ett enkelt och bra sätt att jobba med läsfrämjande genom att erbjuda lättillgängliga böcker att låna med sig hem och där hela familjen blir aktiv.

– Inom Förundran kommer vi att prioritera de flerspråkiga förskolorna, men även förskolor långt från huvudorten eller förskolor med större behov i sina barngrupper, utifrån modellen universell proportionalism, säger Annica Arvidsson.

Förundran - Bokstart i Värmland genomförs med ekonomiskt stöd från Kulturrådet.