Region Värmland logga
Bild på Louise Alvarsson som ska leda en skrivkurs

Foto av Magnus Lersten

Skriv och må bra - Kurs i hälsofrämjande skrivande

Nu bjuder Region Värmland in till en kurs där vi kommer att utforska skrivandet ur ett hälsofrämjande perspektiv. Kursledare är Louise Alvarsson, skrivpedagog och certifierad Write Your Self-vägledare.

Kursen riktar sig till dig som vill handleda egna skrivargrupper eller hålla i workshops med fokus på hälsofrämjande skrivande. Du kan vara yrkesverksam inom exempelvis bibliotek eller skola, egenföretagare, kulturutövare eller aktiv inom civilsamhället. Vi vill att du motiverar varför du vill gå kursen och hur du kan använda dig av den i din verksamhet.

Tid: Kursen sträcker sig från april till september och innehåller fem träffar.

Plats: Den inledande och avslutande träffen är fysisk medan resterande träffar sker digitalt via Zoom.

Anmälan: Senast 18 mars.

Kostnad: Kursen är kostnadsfri.

Kursens innehåll

Genom skrivandet kan man bearbeta tankar, känslor och minnen. Du kommer med hjälp av kursen få kunskap om hur du kan använda skrivandet som verktyg för att må bra. Kursen ger dig metoder att använda för att leda egna skrivargrupper och du får testa på och utveckla ditt eget skrivande.

Handledare

Schema för kursen

Tisdag 5 april. Tid: 09.00-14.00. Plats: Värmlands museum, Karlstad. Tema: Introduktion. Om kreativt och läkande skrivande. Kom igång med ditt skrivande.

Tisdag 26 april. Tid: 09.00-12.00. Plats: Zoom. Tema: Hur tar vi hand om oss själva och hur vägleder vi andra? Om självomsorg och om den skrivande kroppen.

Tisdag 17 maj. Tid: 09.00-12.00. Plats: Zoom. Tema: Genrer och ämnen. Om att läsa och skriva.

Tisdag 31 maj. Tid: 09.00-12.00. Plats: Zoom. Tema: Gästföreläsning med Emelie Hill Dittmer, författare till boken Skriv för att läka – en guide i reflekterande skrivande.

Tisdag 6 september. Tid: 9.30 – 15.00. Plats: Arvika Hantverksmagasin. Tema: Avslutande träff.

Länk till anmälan

Kursen har ett begränsat antal platser. Vid behov gör vi ett urval där vi eftersträvar regional spridning och en bred representation av verksamheter/användningsområden. I urvalet tittar vi också på din motivering.

Anmäl dig här (trippus.se).