Region Värmland logga
Närbild av två glada personer utomhus.

Toril Redalen, Norge och Sarka Zahalkova, Tjeckien har kommit till Arvika och Rackstamuseet genom AiR Värmland.

Internationella konstnärsmöten i Arvika

Nyanser av grönt, välkomnande tal, mingelmat och mingelmöten, jazztoner från Klabbelagårns utescen. Det bjöds till fest när konstnären Sarka Zahalkova, Tjeckien och konsthantverkaren Toril Redalen, Norge anlände till Rackstadmuseet och Nytomta för starten på ytterligare ett AiR Värmland (Artists in Residence).

Att komma och vistas en period på en särskilt utvald plats är etablerat i konstkretsar världen över. Det är ett sätt att mötas, inspireras, utvecklas och samtidigt göra ett avtryck på platsen. Hela 42 internationellt verksamma konstnärer och konsthantverkare ville komma till Air Värmland Arvika vid utlysningen som skedde, genom Region Värmland, i början av året.

Sarka och Toril har kommit för en två veckor lång researchperiod. Arrangörerna har fixat ett program med många besök och möten i konstens anda, i Arvika med omnejd. I oktober kommer de åter i två veckor till det som kallas presentation. De närmaste veckornas möten får växa under sommaren och kommer att leda fram till det som händer i höst.

Sarka Zahalkovas jobbar gärna med berättelser på offentliga platser.

– Skapandet växer bäst när det sker tillsammans med andra människor i en god atmosfär. Jag gillar att arbeta med ljud, ljud som skapas av olika material.

Toril Redalen arbetar med lera och keramik. Hon berättar att hennes arbete ofta är knutet till kulturhistoria och kulturgeografi, exempelvis gamla industribyggnader.

–  I mitt arbete har jag alltid varit intresserad av material, i sig själv, var det kommer ifrån och hur det tar sin plats.

Läs mer om Sarka Zahalkova och Toril Redalen på Region Värmlands webb.

Ur programmet de närmaste 14 dagarna:

• Exkursion vid sjön Racken
  • Besök på Arvika Konsthantverk
  • Guidad tur i keramikverkstaden på Stortorpet
  • Utforska utställningen: Arvika konsthantverk 100 år
  • Nätverka med lokala konstnärer inom Kolonin
  • Workshop ljud med Simon Lerin
  • Alma Löv: Museum of unexp. Art
  • Studiebesök hos keramikerna Kristine Thenman and Joel Stuart-Beck

Konstintendent Hannes Trygg, hannes@rackstadmuseet.se, telefon 076-101 52 60

Åtta personer runt ett fikabord i en trädgård.

Rackstadmuseet bjöd på trädgårdsfest när residenskonstnärerna anlände.

Mingel i trädgård med livliga samtal.

Marita Axelsson Nordlund är projektledare för AiR Värmland. Här i samtal med Sarka Zahalkova.

Många personer minglar i en trädgård med bänkar.

Rackstadmuseets konstintendent Hannes Trygg med inbjudna gäster, bland annat från föreningen Kolonin som är en av samarbetsparterna för AiR Värmland i Arvika.

Faktaruta

AiR Värmland Arvika, Rackstadmuseet anordas med stöd av Kulturrådet, IASPIS Konstnärsnämnden, Arvika kommun och Region Värmland.