Region Värmland logga

Dansare från estetiska programmet dans på Sundsta-Älvkullens gymnasium i Karlstad deltog i riksfinalen Skapa Dans.

Unga värmländska koreografer deltog i riksfinal

Som ett led i utvecklingen av den konstnärliga dansen i länet är Region Värmland med i det nationella projektet Skapa Dans. Unga dansare får själva får prova på att skapa och koreografera ett kortare dansstycke för en eller flera dansare.

Skapa dans är en tävling, först en regional deltävling och därefter en riksfinal. Både koreografer och de medverkande dansarna är mellan 14 och 22 år. I Värmland var fyra koreografier anmälda och det hölls en regionsfinaltävling på Wermland Operas annexscen Spinneriet med jury samt delgivning av resultat.

Empire till riksfinal

Gruppen som vann deltävlingen heter Empire och deltog med stycket "Behind the table". Det handlar om vad som egentligen rör sig i huvudet på mötesdeltagarna. Dansarna är elever från dans/estet på Sundsta-Älvkullens gymnasium i Karlstad.

Gruppen fick resa till Stockholm och till Riksteatern i Hallunda för riksfinal där de tävlade mot koreograferade bidrag från femton regioner i Sverige.

Hela tävlingen finns på Vimeo och Värmlands bidrag är 1 h 30 min in i filmen. Ta en titt på våra fantastiska och kreative ungdomar.

.