Region Värmland logga

Bild: Alexander Tikhomirov

Biovisning och regissörssamtal

Se filmen And the king said, what a FANTASTIC MACHINE och möt regissörerna Axel Danielson och Maximilien Van Aertryck. En fortbildning för lärare, bibliotekspersonal och studenter inom Medie- och informationskunnighet (MIK) tisdag den 24 oktober Filmstaden, Karlstad

Den kritikerrosade dokumentärfilmen "And the king said, what a FANTASTIC MACHINE" handlar om kamerans historia, dess användning och utveckling, och dess påverkan på samhället. Resultatet är en både underhållande och reflekterande granskning av vår populärkultur, som väcker frågor om demokratins framtid i vår digitala tidsålder. Efter filmen följer ett samtal med regissörerna Axel Danielson & Maximilien Van Aertryck.

Möt regissörerna Axel Danielson & Maximilien Van Aertryck i ett samtal om dokumentärfilmen And the king said what a FANTASTIC MACHINE

En fortbildning för lärare, bibliotekspersonal och studenter inom MIK (medie- och informationskunnighet)

I hundratals år har vi levt i ett textbaserat samhälle, men idag lever vi alltmer i ett bildsamhälle. De bilder vi konsumerar får konsekvenser. De påverkar bilden av oss själva, den andre och världen. Kopplingen mellan fotografisk bild, sociala medier och förutsättningarna för demokrati blir allt viktigare i förhållande till samhällets utveckling. Detta handlar om Medie- och informationskunnighet (MIK) och omfattar kunskaper och förmågor som är nödvändiga för att man ska kunna ta till sig tillförlitlig information, bilda åsikter och göra sin röst hörd.

Tisdag 24 oktober 13.00 – 15.30

Biograf Filmstaden, Drottninggatan 33, Karlstad

Föranmälan

Kostnadsfritt men föranmälan krävs via lena.bengtsson@regionvarmland.se

Ett arrangemang i samarbete mellan Region Värmland och Karlstads universitet.