Region Värmland logga

56 tegelstenar har plockats ut från befintliga husfasader på Centralsjukhuset. De ska analyseras inför eventuellt återbruk.

Gamla tegelstenar kan bli till nya hus på framtidens Centralsjukhus

Hållbarhet och miljötänk är viktiga parametrar då Centralsjukhuset i Karlstad utvecklas för framtidens vård.

En tanke är att använda tegelstenar från befintliga byggnader till kommande nybyggnation.

Med ett ambitiöst och brett hållbarhetsprogram som utgångspunkt har Region Värmland höga mål när det kommer till att skapa ett hållbart Centralsjukhus. Medvetna materialval, resurs- och energieffektivitet ihop med gröna miljöer och förutsättningar för till exempel hållbar läkemedelshantering är några av de givna planeringsförutsättningarna under den förberedande fasen, som projektet befinner sig i nu.

– I ett sådant här stort projekt har vi alla möjligheter att göra skillnad – och det ska vi också göra. Samtidigt som vi ska se till att skapa ett framtidssäkert och modernt sjukhus vill vi också ta ansvar för att göra det så hållbart och klimatvänligt som möjligt, säger Jim Nilsson, projektchef för Regionfastigheter.

När det kommer till medvetna materialval finns en förhoppning om att använda tegel från sjukhusbyggnader som ska rivas till nybyggnation. Med det som avsikt plockades 56 tegelstenar ut från olika ställen på sjukhusfasaden tidigare i veckan.

– Dessa stenar skickar vi på analys för att se vad de består av och hur kvaliteten på dem är. Utifrån analyssvaret vet vi om vi kan använda dem när vi bygger nya byggnader här på Centralsjukhuset, säger Jim Nilsson.

– Stenarna har suttit på olika ställen och i olika utsträckning utsatts för väder och vind och annan yttre påverkan. Det är sådant som vi behöver undersöka, förklarar Daniel Olsson, produktionschef hos totalentreprenören Skanska.

Återbruk – en viktig del av hållbarhet

Även om det skulle visa sig att stenarna från Centralsjukhuset inte håller tillräcklig kvalitet för att utgöra fasad på ett nytt sjukhus finns möjligheten att de ändå kan leva vidare.

– Det kan vara så att man kan använda dem i andra byggsammanhang. Så även om vi inte återbrukar stenarna kan de bli delar av ett cirkulärt återbruk på annat håll, säger Jim Nilsson.

Jim Nilsson, projektchef för Regionfastigheter, och Daniel Olsson, produktionschef på Skanska, hoppas att teglet kan komma till användning igen.