Region Värmland logga

Vaccinationshelg för vaccination mot covid-19

Region Värmland gör en extra satsning för att fler ska kunna vaccinera sig mot covid-19.
– Pandemin är inte över än och det viktigaste var och en kan göra i nuläget är att vaccinera sig, säger Cecilia Karlsson, tillförordnad verksamhetschef.

Arbetet med att vaccinera värmlänningarna med den tredje dosen pågår för fullt. Över 95 000 värmlänningar har redan vaccinerats med en påfyllnadsdos och fler är aktuella för sin påfyllnadsdos kommande veckor.

Nu gör Region Värmland en särskild satsning för att fler ska kunna få sitt vaccin snabbt. Under sista helgen i januari erbjuds vaccination på vaccinationsmottagningarna i hela länet.

– Vi öppnar nu bokningsbara tider på vaccinationsmottagningarna i länet under nästa helg. Så många som möjligt behöver få en påfyllnadsdos så snart som möjligt och invånare som kan men som ännu inte vaccinerat sig bör göra det, säger tillförordnad verksamhetschef Cecilia Karlsson.

Påfyllnadsdos 5 månader efter dos 2

Det är först till kvarn som gäller för de bokningsbara tiderna som öppnas under helgen. Viktigt är också att det ska ha gått fem månader sedan den andra dosen. Man ska också vara 18 år eller äldre.

Vi vet att det fortfarande är många som fick sin andra dos för mer än fem månader och som inte fått sin påfyllnadsdos ännu. Sedan gör vi den här extra satsningen för att erbjuda fler möjligheten till vaccination, säger Cecilia Karlsson.

Drop-in för alla som vill ta sin första dos vaccin mot covid-19

En annan viktig grupp som regionen vill nå under helgen är invånare som ännu inte vaccinerats med en första dos. De är välkomna för en dos när som helst under öppettiden.

– Du som inte är vaccinerad behöver inte ens boka en tid, ta bara med en giltig legitimation och kom så ser vi till att du får din första dos.

Barn under 16 år behöver ha med sig en ifylld samtyckesblankett från sina föräldrar. I Värmland har över 90 procent av alla 12 år eller äldre påbörjat sin grundvaccination. Det finns cirka 23 000 värmlänningar som ännu inte vaccinerat sig.

Vaccinationshelg lördag och söndag 29–30 januari

Vill du vaccinera dig med en första dos? Kom på drop- in! Du ska ha fyllt 12 år för att få vaccinera dig. Du kan också boka en tid om du hellre vill det. Är du under 16 år behöver du ha med en samtyckesblankett.

Vaccinationen är gratis. Ta med legitimation!

Du som är 18 år eller äldre erbjuds en påfyllnadsdos mot covid-19. Det ska ha gått mer än fem månader sedan du fick dos 2. Du bokar tid för påfyllnadsdos genom att logga in på webbplatsen 1177.se.

Läs mer på 1177.se/varmland/vaccinationshelg