Region Värmland logga
Mobil med appen Ung i Värmland.

Ny app för unga i Värmland

Nu kan du som är ung boka videosamtal med ungdomsmottagningen och Första linjen i appen Ung i Värmland. Det spelar ingen roll var i länet du bor.

I appen Ung i Värmland kan du som är ung boka tid för videosamtal eller skriva i samtalets chatt med en kurator, barnmorska eller sjuksköterska på ungdomsmottagningen Värmland.

– Det är ett bra alternativ till den vanliga ungdomsmottagningen. Vi sänker tröskeln för kontakt med oss, säger barnmorska Gunilla Evensson.

Du kan ställa samma frågor som vid ett fysiskt besök. Besöket är gratis, personalen har tystnadsplikt och du väljer själv vem du vill ha kontakt med. Det går också bra att beställa och få hemskickat kondomer.

Prata om hur du känner dig

Nu kan även unga boka videosamtal med Första linjen i Värmland för att prata om sitt mående och få råd och stöd.

– Det kan handla om att känna sig stressad, orolig, nedstämd eller att du har relationsproblem. Ingen fråga eller problem är för litet för att kontakta Första linjen, säger verksamhetschef Monica Hammar.

Marianne Utterdahl som är ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden tycker att det är viktigt att Region Värmland breddar sitt digitala utbud.

– Alla sätt vi kan bidra till att minska psykisk ohälsa är positivt. Det här är också ett bra sätt att öka tillgängligheten och valmöjligheten i kontakten med vården för ungdomarna, säger Marianne Utterdahl, ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Använd appen Ung i Värmland

Ladda ner appen Ung i Värmland.

Du loggar in med ditt mobila Bank-ID och väljer vilken mottagning du vill ha kontakt med.

Sedan väljer du den mottagning du vill ha kontakt med och sedan kan du välja mellan olika kategorier av samtalsämnen som du vill prata om. Det kan handla om frågor om kroppen, sex preventivmedel, oro, ångest eller tankar kring identitet eller sexualitet.

Läs mer om appen Ung i Värmland och om ungdomsmottagningarna samt första linjen på webbplatsen 1177.se.