Regionvarmland /Kollektivtrafiknämnden i korthet 16 maj 2023

Kollektivtrafiknämnden i korthet 16 maj 2023

Vid tisdagens sammanträde, som denna gång hölls i Kristinehamn, fattade Kollektivtrafiknämnden bland annat beslut om att godkänna ekonomirapporten för kollektivtrafik samt svar på planeringsdirektiv för 2024.

Svar på planeringsdirektiv

Region Värmlands planeringsdirektiv förtydligar vad Region Värmlands nämnder har att förhålla sig till i planeringen av verksamheterna. Kollektivtrafiknämndens svar på planeringsdirektivet är ett stöd för den politiska ledningen att göra prioriteringar till Region Värmlands regionplan och budget. Svaret ska ha en långsiktig inriktning för hela planeringsperioden 2024-2026, med särskilt fokus på 2024.

Kollektivtrafiknämnden behöver möta de kostnadsökningar, med inflation och trafikindex, som sker för att få en budget i balans och samtidigt jobba för ett långsiktigt hållbart transportsystem för framtiden. Därför kommer nämnden under perioden 2024–2026 att genomföra omprioriteringar och effektiviseringar i trafiksystemet.

Ekonomiskt utmanande år

Kollektivtrafiknämnden godkände också den ekonomiska rapporten för kollektivtrafikens första tertial. Kollektivtrafiken utmanas av fortsatta höga nivåer på trafikindex, vilket påverkar resultat och prognos för 2023. Resandet ökar, men intäkterna är ännu inte i kapp och prognosen för 2023 landar på minus 95 miljoner kronor.

Besök på Nobinas depå

Kollektivtrafikens möte avslutades med ett studiebesök på Nobinas bussdepå i Kristinehamn, en av Värmlandstrafiks bussdepåer för regiontrafiken i Värmland.

Elisabeth Björk (V)
Ordförande i kollektivtrafiknämnden