Region Värmland logga
Värmlandskarta med skyltar vid Grums, Arvika, Kil, Sunne, Munkfors och Torsby för att markera var Bussklubben finns.

1 200 barn får nu bättre koll på skolbussen

Lagom till vintersäsongens halkigare väglag och snöväder öppnar Värmlandstrafik upp skolbussappen Bussklubben i tre nya kommuner. Nu får alla barn som åker skolbuss i Kil, Torsby och Munkfors chans till tryggare och roligare resor.

– Nu bjuder vi in omkring 1 200 nya barn till appen, och tjänsten växer rejält! Berättar Jens Pettersson, som är verksamhetsutvecklare på Värmlandstrafik.

Trafikmeddelanden och koll på barnens skolbussresa

Bussklubben är en app fylld av smarta funktioner där vårdnadshavare och barn bland annat kan ta del av detta:

• Störningsinformation
  • Information om när ditt barn är på bussen
  • Buss på karta
  • Check in på hållplats
  • Roliga spel och frågesport

Når ut snabbare

Bussklubben finns sedan tidigare i Grums, Arvika och Sunne och totalt har omkring 3 000 barn i Värmland chans till tryggare och roligare skolresor.

– Sedan vi började med Bussklubben i Grums för tre år sedan har vi kunnat nå ut med trafikmeddelande till elever och vårdnadshavare mycket snabbare och barnen som väntar på bussen har bättre koll på om jag exempelvis är lite sen, berättar Anders Leander som kör en av skolbussarna i Grums kommun.

Bussklubben växer

I och med expanderingen finns nu Bussklubben i sex värmländska kommuner: Kil, Torsby, Munkfors, Sunne, Arvika och Grums. Värmlandstrafik jobbar nu för att göra appen tillgänglig i fler kommuner under 2024, så att fler barn runt om i Värmland får tillgång till den smarta skolbussappen.

Läs mer om Bussklubben på varmlandstrafik.se.

Trafikmeddelanden och störningsinformation för skolbusstrafiken finns även på Värmlandstrafiks webbplats.

Jens Pettersson
Verksamhetsutvecklare, Värmlandstrafik
jens.pettersson@regionvarmland.se

Anders Leander
Skolbussförare som har använt appen Bussklubben i Grums sedan 2020.
070- 187 25 28
Anders är tillgänglig vardagar från 14:30.