Region Värmland logga

Hur ungdomar ser på läsning och skolbibliotek var en programpunkt på förra årets bokfestival. Kultur- och bildningsnämndens ordförande Sofia Magnusson samtalade med två ungdomar och en litteraturpedagog. Foto: Linn Malmen

Från ungdomars mående till Abba och feelgood på Värmlands bokfestival

Nu släpper Region Värmland namnen på de nationella författargästerna på årets upplaga av Värmlands bokfestival.

Bland dessa finns Ruth Kvarnström Jones, Nora Khalil, Karin Wahlberg, Paul Svensson, Jan Gradvall, Björn Ranelid samt Frida och Tilda Boisen.

Projektledare Ricky Andreis säger att de inledande författarnamnen och deras verk visar på bredden i årets festival.

– Det är feelgood, ungdomars mående, kärlek, frukt och bär och Abba. Det kommer att bli många bra och intressanta författarsamtal. Det är extra roligt att vi kan bjuda på ett samtal med Ruth Kvarnström Jones som i år har fått mycket uppmärksamhet för sina historiska feelgoodböcker om kvinnorna på Grand Hotel och uppföljaren Väninnorna på NK.

Nora Khalil och Tilda Boisen om livet för unga

Ungdomars mående är viktigt och aktuellt. Nora Khalil som skrivit böcker om livet för unga i Stockholmsförorten Alby kommer att möta gymnasieungdomarna under fredagens skolprogram. Tilda Boisen har skrivit en självbiografisk roman, tillsammans med sin mor Frida, om psykisk ohälsa och ett samhälle där resurserna inte räcker till för unga som mår dåligt. Framför allt är det en bok om hopp och vägen tillbaka.

Värdefullt med en egen litteraturfestival i Värmland

Kultur- och bildningsnämndens ordförande Sofia Magnusson (S) poängterar vikten av att regionen kan arrangera evenemang som fokuserar på litteratur och läsfrämjande.

– Värmlands bokfestival har blivit ett återkommande evenemang som påminner oss alla om den kunskap och glädje som finns i skrivandet, läsandet och våra böcker. Det är betydelsefullt att Värmland har en egen festival.

Ingen festivaldag för grundskolebarn

Ricky Andreis berättar att den tidigare festivaldagen för skolbarn i grundskolan med författarsamtal och flera andra läsfrämjande aktiviteter inte finns med i årets program.

– Vi kan inte genomföra denna i år då stödet från Kulturrådet uteblev därför att de fick ett mindre anslag från staten. Det drabbar i detta fall de yngre barnen. Vi har nu möjlighet att söka medel för 2025 och vi passar på att se över hur vi på bästa sätt stödjer läsfrämjande till de yngsta, säger Ricky Andreis.

Värmlands bokfestival går av stapeln den 8-9 november 2024.

Programmet växer fram på www.varmlandsbokfestival.se