Region Värmland logga
Kollage som illustrerar Region Värmlands verksamheter.

Snart är det dags för regionval

Snart är det dags för val och då har du som är 18 år eller äldre möjlighet att påverka hur Värmland ska utvecklas. Men hur bra koll har du på Region Värmland? Nu görs en informationsinsats för att berätta mer om regionens uppdrag inför valet. Du kan göra vårt quiz eller läsa mer på webben.

Region Värmland är en politiskt styrd organisation och arbetar på uppdrag av invånarna. Vid de allmänna valen vart fjärde år röstar du på det parti och den politiker du vill ska vara med och styra organisationen. Snart är det dags för val och därför fokuserar just nu regionen lite extra på att informera om både vårt uppdrag och din möjlighet att påverka genom att rösta i valet.

– Vi är en relativt ung organisation med ett brett uppdrag. Vi vill passa på att berätta om vårt uppdrag och påminna om den blå valsedeln i höst. Med den röstar du direkt på politikerna som kan ta plats i regionfullmäktige efter valet, säger regiondirektör Peter Bäckstrand.

För alla i Värmland

Region Värmland arbetar med hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, regional utveckling, kultur och bildning. Kortfattat kan man säga att regionen jobbar för att du som bor i Värmland ska må så bra som möjligt och för att Värmland ska vara en bra plats att bo på idag och i framtiden.

Vad vet du om Region Värmland egentligen?

Läs mer på regionvarmland.se/regionval och gör ett quiz!

Valet 2022

Söndag 11 september 2022 är det val till riksdag, regionfullmäktige och kommunfullmäktige. Du kan förtidsrösta från 24 augusti. I år är det första gången som det står regionfullmäktige på den blå röstsedeln. Tidigare år har du röstat till landstingsfullmäktige.

Inför valet skickar Region Värmland ett brev till alla förstagångsväljare (18–22 år) som är folkbokförda i Värmland. Brevets syfte är att berätta om Region Värmland inför valet.