Region Värmland logga

Detta händer i Region Värmland efter valet

Efter att samtliga 195 distrikt är räknade finns ett preliminärt resultat i valet till Region Värmlands fullmäktige. När det också står klart vilka som kommer att styra regionen under de kommande fyra åren är detta vad som väntar de förtroendevalda.

Hur den politiska styrningen kommer att se ut i Region Värmland återstår att se. När allt är klart väntar en intensiv höst. Här är de viktigaste hållpunkterna:

• Den 12 oktober hålls det sista sammanträdet med nuvarande regionfullmäktige.
  • Den 9 nov november hålls ett konstituerande fullmäktige där man bland annat utser nytt presidium. Eventuellt utses också en ny regionstyrelse att tillträda i anslutning till sammanträdet. Alternativt sitter nuvarande regionstyrelse kvar till årsskiftet, som övriga nämnder.
  • Den 29 november bereder regionplan, budget och flerårsplan.
  • Den 7 december sammanträder nya regionfullmäktige där beslut tas i ovan nämna ärenden. Dessutom väljs nya regionråd och ledamöter i nämnder. Eventuellt hanteras också revidering av regionens politiska organisation.

– Under årets sista veckor väntar sedan en intern introduktion för förtroendevalda i Region Värmland. Efter årsskiftet fortsätter fortbildningen med Sveriges kommuner och regioners fullmäktigeutbildning. Vi fortsätter också med interna utbildningar om hur det är att arbeta i en politiskt styrd organisation, säger Anna-Lena Wingqvist, kanslidirektör.

Valet till regionfullmäktige i siffror

Preliminärt valresultat

• Socialdemokraterna, 36,9 procent (+2,3 procent)
  • Moderaterna, 15,9 (+1,6)