Region Värmland logga

Tillsammans kan vi utrota livmoderhalscancer

Region Värmland är med och utrotar livmoderhalscancer

Från och med slutet av november 2022 kommer kvinnor i Värmland födda 1994­–1999 att erbjudas gratis vaccination mot HPV (humant papillomvirus). Vi börjar att skicka kallelse till de som är födda 1996 och 1999 men alla kommer att erbjudas tid. Målet är att se om vi på detta sätt kan påskynda utrotningen av livmoderhalscancer. I december 2024 räknar vi med att alla som vill har fått sin första vaccindos.

Nytt vaccin ger bättre skydd

Cellförändringar som kan leda till cancer i livmoderhalsen orsakas oftast av humant papillomvirus (HPV). Nu genomförs en stor nationell kampanj för att utrota HPV och livmoderhalscancer i Sverige. Kampanjen innebär en utökad vaccination mot HPV bland yngre kvinnor och består av två delar; HPV-vaccination och HPV-prov. För att kunna utrota livmoderhalscancer behöver fler kvinnor i Sverige vaccinera sig, och vaccinera sig med nytt vaccin som ger bättre skydd än tidigare.

– Det här är en unik möjlighet för Värmlands unga kvinnor som får chansen att vara med och utrota livmoderhalscancer. Cirka 8 800 kvinnor i Värmland kommer att få ett erbjudande om att vara med i den här satsningen, det känns fantastiskt roligt och värdefullt. Ungefär 550 kvinnor får diagnosen livmoderhalscancer varje år i Sverige. Nu har vi chansen att tillsammans med övriga regioner i Sverige att utrota den här cancerformen och göra stor skillnad för många, säger Ulrika Nilsson Lidström, projektledare utrotningsprojekt livmoderhalscancer i Region Värmland.

Viktigt för alla att tacka ja om vi ska lyckas

Kvinnor i åldersgruppen som är folkbordförda i Värmland får hem ett brev till sin folkbokföringsadress. Brevet innehåller information om erbjudandet och en kallelse med en bokad tid. För att tacka ja och delta fyller alla i en hälsodeklaration och ett samtycke, som innebär ett godkännande att ingå i forskningen som Karolinska universitetssjukhuset leder.

Erbjudandet gäller även de som tidigare är vaccinerad mot HPV, då det nyaste vaccinet Gardasil9 ger ett bredare skydd än tidigare vaccin. Den som väljer att vaccinera sig kommer att erbjudas ytterligare en dos efter tre år.

Den som inte har det juridiska könet kvinna men har en livmoderhals blir också erbjuden vaccination men får själv kontakta valfri barnmorskemottagning för tidsbokning.
HPV-prov ingår i samband med vaccinationen

Vaccination kommer att erbjudas i samband med cellprovtagning inom ordinarie screening under 2023 och 2024. Undantag från det är de kvinnor som är födda 1996 och 1999 och som erbjuds tid för vaccination och HPV-provtagning mellan november 2022 och mars 2023.

Mer fakta om HPV-vaccin

HPV-virus kan leda till cellförändringar som kan leda till livmoderhalscancer om de inte behandlas. Sedan 2012 har barn med kvinnligt personnummer i Sverige erbjudits HPV-vaccination via skolan, sedan 2020 även pojkar. Över hela världen har ungefär 300 miljoner HPV-vaccinationer utförts. Erfarenheten är att vaccinet är säkert och mycket effektivt. I Sverige är dock för få kvinnor födda 1994-1999 vaccinerade mot HPV för att spridningen av HPV ska kunna stoppas.

Före 2019 har HPV-vaccinet Gardasil4 använts, det ger ett 70 procentigt skydd mot livmoderhalscancer. De som förut tagit Gardasil4 kan nu öka skyddet mot livmoderhalscancer till 90 procent genom att ta Gardasil9.