Region Värmland logga

Dags för din vaccination

Den 15 oktober startar vaccinationen mot covid-19 och influensa. Folkhälsomyndigheten rekommenderar båda vaccinerna om du är 65 år eller äldre, du har en sjukdom eller något annat som ökar risken att bli allvarligt sjuk eller du är gravid efter vecka 12.

Du som rekommenderas vaccination mot covid-19 och influensa kan boka tid på någon av länets vaccinationsmottagningar. Insatsen slutar den 31 december.

– På grund av att smittspridningen av covid-19 och influensa kan komma att nå sin topp vid olika tidpunkter under hösten och vintern, är det viktigt att få till en sammanhållen och effektiv vaccinationsinsats så att personer i riskgrupp ska få ett så bra skydd som möjligt, säger Birgitta Sahlström, verksamhetschef på infektionskliniken i Karlstad och vaccinsamordnare i Region Värmland.

Vaccination mot covid-19

Vaccination mot covid-19 rekommenderas till dig som är 65 år eller äldre samt till dig som tillhör riskgrupp för allvarlig sjukdom eller är gravid.

Man kan avstå sin rekommenderade dos om man har haft covid-19 konstaterad via sjukvården efter den 1 augusti och att immunförsvaret inte är nedsatt.

För dig som är 18–64 år och inte tillhör någon medicinsk riskgrupp finns inte någon rekommendation att ta en dos.

Vaccination mot influensa

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att du som tillhör riskgrupp för svår influensa vaccinerar dig inför varje säsong. Även vård- och omsorgspersonal rekommenderas vaccination mot influensa oavsett om de till hör en riskgrupp eller inte. Detta för att i första hand minska smittspridning i vården.

– Du vaccinerar dig för din egen skull, men även för att skydda personer i din närhet som kan vara sårbara och riskerar att bli allvarligt sjuka på grund av influensa, säger smittskyddsläkare Anna Skogstam.

De flesta som blir allvarligt sjuka är inte vaccinerade mot influensa. Om du som är vaccinerad ändå blir sjuk får du oftast en lindrigare sjukdom.

Vaccination mot pneumokocker

Vaccination mot pneumokocker rekommenderas till dig som är 65 år och äldre samt till personer med vissa sjukdomar eller tillstånd. I normalfallet rekommenderas att man fyller på vaccinationen mot pneumokocker vart femte år.

Flera vaccin vid samma tillfälle

Det går att vaccinera sig mot flera sjukdomar vid samma tillfälle. Den som vaccinerar dig bedömer vad som blir bäst för dig.

Kallelse och brev

Du som är 80 år eller äldre får en kallelse i din brevlåda med tid.

Du som är 65–79 år får sms om att du har meddelande i inkorgen på 1177.se. Där får du information om insatsen och om hur du bokar din tid. Du som inte kan ta emot digital post får brev till din brevlåda.

Du som tillhör en annan riskgrupp kan också boka tid från 15 oktober.

Du som jobbar inom vård- och omsorg eller hälso- och sjukvård kan vaccinera dig mot influensa från 4 november. Du får mer information från din närmsta chef.

Boka tid

Vaccination erbjuds på länets vaccinationsmottagningar från den 15 oktober.

Du bokar tid för vaccination på www.1177.se/varmland/bokatid

Du som behöver medicinsk rådgivning inför din vaccination eller inte har möjlighet att boka digitalt kan boka tid genom att ringa tidsbokningen under vardagar klockan 8.00–16.00 på telefon 010-831 80 70.

Kostnader

Vaccination mot influensa, covid-19 och pneumokocker är kostnadsfri för dig som är 65 år och äldre eller tillhör riskgrupp.

Kom ihåg!

Ha gärna kortärmat eller lätt avtagbara kläder på överkroppen. Ta med din godkända legitimation (ej digital).