Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Aktuella remisser april 2023

Aktuella remisser april 2023

En ny omgång kunskapsstöd i form av vårdförlopp, vårdprogram och riktlinjer går ut på remiss idag 17 april 2023. Svar ska lämnas senast 14 juni.

Kunskapsstöd på remiss

Nedanstående kunskapsstöd går ut på remiss den 17 april 2023 och svar ska lämnas senast 14 april. Remisserna finns publicerade på kunskapsstyrning hälso- och sjukvård.

Patientsäkerhet

Remiss introduktion till arbete med patientsäkerhet

För information om sakkunnig se lokal samverkansgrupp patientsäkerhet

Appendicit

Remiss vårdprogram akut appendicit

För information om sakkunnig och utvecklingsledare se lokalt programområde mag- och tarmsjukdomar

Cancersjukdomar

Cancersjukdomar Remisser nationella vårdprogram och Min vårdplan cancer

För information om sakkunnig och utvecklingsledare se lokalt programområde cancersjukdomar

Region Värmlands remissvar – vår möjlighet att påverka!

Det officiella remissvaret från Region Värmland sammanställs av sakkunnig och utvecklingsledare för respektive lokalt programområde (LPO) som kontaktar de verksamhetschefer som berörs av remisserna. I de fall kunskapsstödet berör flera olika programområden är ett LPO huvudansvarigt. Verksamhetschef ansvarar för att tilldela de resurser som krävs för att svara på remissen. Den som har synpunkter på en remiss är också välkommen att själv kontakta ansvarig utvecklingsledare och lämna kommentarer.

Att regionen lämnar ett enhetligt remissvar är viktigt då det är vår möjlighet att påverka innehållet i kunskapsstödet. När vi svarar gemensamt jobbar vi resurseffektivt och det gör oss också bättre förberedda på vad det kommer innebära att införa kunskapsstödet när det är godkänt.

Vad händer med vårt remissvar?

Respektive nationell arbetsgrupp reviderar kunskapsstödet utifrån inkomna remissvar. Styrgruppen för Nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvård (SKS) godkänner de reviderade kunskapsstöden och efter godkännande fattar regionerna beslut om införande.

Kontakta Region Värmland

För dig som är patient