Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Nytt avtal hemsjukvårdssängar med mera från 1 juni 2022

Nytt avtal hemsjukvårdssängar med mera från 1 juni 2022

Upphandlingen har genomförts tillsammans med regionerna i 7-klövern. Mycket av det nuvarande sortimentet blir fortsatt kvar men en del nya objekt har tillkommit.

För hemsjukvårdssängarna gäller fortsatt samma sortiment som tidigare, det vill säga SB755, Etude Plus samt NordBed Kid från Invacare. Likadant är det med sängryggstöd där Comfortabel Side (med sidoplacerad motor) från Comfort System blir kvar. Utöver den har vi även fått med Comfortabel Compact som har mittplacerad motor.

Uppresningsstöd Eva från Swereco är också kvar sen tidigare. Här finns nu möjlighet att köpa bygel och golvplatta komplett på ett artikelnummer eller som tidigare bygel och golvplatta var för sig. HMS lagerför dock som tidigare bygel och golvplatta på separata artikelnummer.

Nytt på detta avtal är positioneringskuddar (låg tidigare under annat avtal). Det har nu uppdelats i två objekt; ett med enklare kuddar där alla leverantörer som klarade kraven antogs på avtalet och det blev Care of Swedens Curera-kuddar samt Togemos Poz´n form-kuddar som kom med. Positioneringskuddar avancerad vanns av Togemo, så där blir det fortsatt samma sortiment.

Förhöjningsklossar är även det ett nytt objekt på avtalet. Här antogs också flera leverantörer och de leverantörer som kom med på avtalet är Euforia, Human Care och Swereco. Observera att förhöjningsklossar får förskrivas enbart för sängar enligt riktlinje 18 15 03.

Till sist så har vi även fått en fristående lyftbåge med på avtal och det är Swerecos MerryRise.

Under ”Bassortiment – sängar, sängryggstöd och uppresningsstöd” kommer sortimentsöversikter att läggas upp inom kort.