Region Värmland logga

Anmälan öppen: Lyftutbildning Grund/Uppdatering 17-19 januari 2023

På den här kursen får du kunskap om vilka personlyftar, lyftselar och tillbehör som finns på marknaden. Du lär dig att arbeta säkert samt att analysera riskfaktorer i arbetet med personlyft.

Kursen ger dig kunskap i att metodiskt prova ut en individuell lyftlösning med lyftsele och lyftbygel i kombination, att arbeta på ett ergonomiskt bra sätt med en mobil personlyft och att applicera olika typer av lyftselar. Med stöd av vår metod kan valet av lyftsele förklaras och motiveras på ett pedagogiskt sätt för patienten och vårdpersonalen. Du får också kunskap om hur du kan tillvarata och stödja patientens individuella förmågor för optimal delaktighet i förflyttningarna samt vikten av bra kommunikation mellan patient och hjälpare.

Arbetsterapeuter, fysioterapeuter, hjälpmedelskonsulenter och rehabassistenter

Kursinnehåll

Utbildningen varvar teori och praktiska övningar i överflyttning med personlyft kopplade till fallbeskrivningar

Kursledare