Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Mycoplasma genitalium-DNA (PCR) – byte av analysmetod

Mycoplasma genitalium-DNA (PCR) – byte av analysmetod

Allmänt

Som led i övergången till EU:s direktiv gällande in vitro-diagnostik (IVDR) kommer flera befintliga in-house metoder i dag bytas ut mot kommersiella produkter. Mycoplasma genitalium screening kommer därför bytas från RotorGene (in-house) till analys på Alinity M (Abbott).

Det nya instrumentet har i verifieringen visat sig att vara en känsligare metod för detektion av Mycoplasma genitalium.

Remiss

Analysen beställs med samma remiss som tidigare i Cosmic.

Rörbyte

• För pinnprover utan tillsatt urin kommer E-swab bytas ut mot Multicollect M2000-rör.
  • För pinnprover med tillsatt urin kommer Vacuett urinrör med COPAN pinne bytas ut mot Multicollect M2000-rör.

Datum för analysbyte

23 november 2023