Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / PCR-analys för SARS-CoV-2, influensa A/B och RSV - påminnelse om hantering av pinnar och rör vid provtagning

Laboratoriet har noterat en ökad förekomst av provtagningspinnar som lämnas kvar i röret med transportmedium. Detta ökar risken för kontamination av prover i samband med att pinnarna avlägsnas innan provröret matas in i instrumentet och kan ge en onödig fördröjning av provsvar.

Vid provtagning med pinne från övre luftvägar för PCR-diagnostik av SARS-CoV-2, influensa A/B och RS-virus gäller följande:

Efter provtagningen förs pinnen ner i röret med transportmedium och vispas runt i vätskan i minst 20 sekunder. Släng sedan pinnen och skruva på locket ordentligt.

För detaljer och övrig provtagningsinformation hänvisas till aktuell provtagningsanvisning PRO-23238 med titel SARS-CoV-2-, influensa A/B- och RS-virus-RNA (PCR).

PCR-analys för SARS-CoV-2, influensa A/B och RSV - Hantering av pinnar och rör vid provtagning Pdf, 388 kB.