Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Byte av analysplattform inom Klinisk kemi sommar-höst 2024

Byte av analysplattform inom Klinisk kemi sommar-höst 2024

Klinisk kemi kommer successivt att byta analysplattform från Ortho till Abbott, vilket leder till att ett stort antal analyser byter metod.

Förändringarna innebär att vissa metoder får ett nytt referensintervall. För vissa metoder, vars referensintervall inte är ändrade, kan det förekomma nivåskillnader i patientresultaten.

Metoden för P-Troponin T-högkänsligt ändras till P-Troponin I. P-beta hCG (totalt) kommer att analyseras med Roche metod.

Abbotts hormonanalyser påverkas inte av biotin-streptavidin vilket minskar risken för analytisk interferens.

I tabellen som bifogas återfinns mer information på analysnivå (pdf) Pdf, 221 kB.

I mitten av juni börjar vi analysera S-AFP, S-CA125, S-Fritt T3, S-Fritt T4, S-TSH, S-Vitamin B12, S-Folat och P-PSA på de nya instrumenten.

Byte av analysplattform inom klinisk kemi sommar-höst 2024 (pdf) Pdf, 177 kB.