Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 7 2023

Läkemedelsnytt vecka 7 2023

Information från läkemedelscentrum och läkemedelskommittén

Läkemedelsnytt vecka 7 handlar om:

• Uppdaterad riktlinje för receptfria läkemedel och handelsvaror
  • Det här är läkemedelskommittén: Emma Åkesson
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Uppdaterad riktlinje för receptfria läkemedel och handelsvaror

Terapigrupp receptfri egenvård (tidigare benämnd terapigrupp egenvård) har omarbetat riktlinjen Förskrivning av receptfria läkemedel och handelsvaror (RIK-25700). Kärnan i riktlinjen är samma, men förtydliganden har gjorts kring syftet med riktlinjen och gränsdragningar för receptförskrivning. Bedömning om receptförskrivning eller receptfri egenvård är aktuellt ska avse medicinskt behov, tillståndets allvarlighetsgrad och längd samt behandlingens nytta. Grundprincipen är dock att inte förskriva recept när behandlingstiden är kortare än sammanlagt tre månader per år.

Riktlinjen har också förtydligats med några exempel på gränsdragningar för vanliga terapiområden, bland annat för torr hud:

Blankett - meddelande till ditt apotekFörstora bilden

Blanketten.

• Mjukgörande beredningar vid torr hud: Recept förskrivs med förmån om kronisk hudsjukdom föreligger, såsom psoriasis eller atopiskt eksem. Torr hud av andra orsaker, till exempel till följd av vinterklimat eller hög ålder, betraktas inte som sjukdomstillstånd och behandlas därför genom egenvård.

I riktlinjen lyfts också nyttan med att använda blanketten Meddelande till ditt apotek vid rådgivning och rekommendation av receptfritt sortiment. Alla dokument samt mer information finns på terapigrupp receptfri egenvårds hemsida.

Påminnelse – boka in i kalendern

2 mars klockan 13-16: Läkemedelskommitténs seminarium 1. Tema: PMR samt rehabilitering och fysioterapi.

Anmälan och mer information se Utbildningsplattformen: Läkemedelskommitténs utbildningsseminarier 2023 (grade.se)

Det här är läkemedelskommittén: Emma Åkesson

Emma Åkessonklädd i vinterjacka.

Emma Åkesson, enhetschef farmacitjänsteenheten.

Vilken är din roll i läkemedelskommittén?
– Jag är en av två apotekare i läkemedelskommittén och jag bidrar med farmaceutisk kompetens i kommitténs arbete.

Hur länge har du varit medlem i läkemedelskommittén?
– Sedan hösten 2019.

Är du medlem i någon terapigrupp?
– Ja, i terapigrupp hud och gynekologi.

Har du något läkemedelsområde som du brinner lite extra för och i så fall varför?
Det roligaste med att jobba med läkemedel är att det är så brett. Det finns alltid något nytt att lära och ta sig an! Några läkemedelsområden som jag tycker är extra intressanta är mina terapigrupper samt flera där jag ansvarat för ordinationsmallar så som njurmedicin, osteoporos och neurologi.

Vad gör du gärna på din fritid?
Jag är gärna på utflykt i naturen med familjen, fixar med odlingar i trädgård och växthus eller läser och lyssnar på böcker.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet. Mer information kring aktuella restnoteringar samt tillgängliga alternativ finns på läkemedelssidorna på nätet under fliken Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel. Uppdateringar görs löpande.

Restnoterat

Uppdaterat

Avslutad restnotering

Följande läkemedel finns åter att tillgå:

• Naltrexon tablett
  • Insuman Basal Solostar
  • Ergenyl Retard
  • Absenor Depot

Tips!

Skriv ut sidan för att kunna sätta upp informationen i fikarum och andra lokaler vid behov.