Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 8 2023

Läkemedelsnytt vecka 8 2023

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 8 handlar om:

• Välbesökt Mellansvenskt läkemedelsforum i Karlstad
  • Det här är läkemedelskommittén: Mats Andersson
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Välbesökt Mellansvenskt läkemedelsforum i Karlstad

Publik i föreläsningssal.

Läkemedelsforum i Karlstad lockade cirka 700 deltagare.

Den 1–2 februari hölls Mellansvenskt läkemedelsforum för 15:e gången, det här året i Karlstad. Arrangörer är de sju läkemedelskommittéerna i Sjukvårdsregion Mellansverige och konferensen lockade i år fler än 700 personer. Majoriteten av deltagarna var läkare, framför allt AT-läkare, ST-läkare och allmänläkare, men det var även många farmaceuter på plats. Många av föreläsningarna var interaktiva där publiken fick svara på både frågor och patientfall i sina mobiltelefoner.

Exempel på ämnen från programmet var:

• Gikt i primärvården (Anna Svärd och Mats Dehlin) där vi bland annat fick lära oss arvets betydelse för uppkomsten av gikt, vikten av att gikt behandlas samt hur sjukdomen kan behandlas och förebyggas.
  • Läkemedel och miljö (Joakim Larsson) där vi fick en exposé över hur läkemedelssubstanser sprids i och påverkar djur och natur. Han rekommenderar Janusinfos sida med miljöriskbedömningar för mer information om läkemedels miljörisker.
  • Typ 2 diabetes (Erik Schvarcz och Stefan Jansson) föreläsningen berörde vikten av att intensivbehandla redan vid diagnos med metformin, att tänka på och behandla övriga riskfaktorer, var GLP-1-analoger och SGLT-2-hämmare har sin plats i behandlingen för att förebygga och förhindra komplikationer samt att insulin kan behöva sättas in då HbA1c stiger efter en lång sjukdomsprevention.

Mellan föreläsningarna fanns det möjlighet att mingla med och ta del av information från de olika regionerna samt andra deltagande verksamheter.

Presentationer från de två dagarna finns på: Mellansvenskt läkemedelsforum 2023 (regionorebrolan.se). Nästa års Mellansvenskt läkemedelsforum hålls den 7–8 februari i Gävle.

Mässmaterial om läkemedel från Region Värmland.

Trycksaker i Region Värmlands monter.

Det här är läkemedelskommittén: Mats Andersson

Porträtt Mats Andersson

Mats Andersson, kommunikatör

Vilken är din roll i läkemedelskommittén?
Min roll är att vara stödfunktion inom området kommunikation.

Hur länge har du varit medlem i läkemedelskommittén?
Sedan maj 2021.

Har du något läkemedelsområde som du brinner lite extra för och i så fall varför?
Som stödfunktion så har jag ju inte det. För mig så handlar det om att vara med och bidra för att göra det så bra och enkelt som möjligt för alla inblandade oavsett om det är patienten, förskrivare eller de som arbetar med läkemedelsförsörjningen med flera.

Vad gör du gärna på din fritid?
Jag fiskar eller går i skogen, gärna med hunden. Sommarens projekt var att få med Charlie, en snart ettårig flatcoated retriever, i fiskekajaken.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nytt från sortimentsrådet. För mer information se Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel. Uppdateringar görs löpande.

Restnoterat

• Betapred inj-vätska

Uppdaterat

• Amoxicillin tablett, Isosorbidmononitrat depottablett
  • Lokalanestetika i kombination med adrenalin, Amoxicillin/Klavulansyra tablett

Tips!

Skriv ut sidan för att kunna sätta upp informationen i fikarum och andra lokaler vid behov.