Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 12 2023

Läkemedelsnytt vecka 12 2023

Ta del av Läkemedelsnytt för vecka 12 2023.

Läkemedelsnytt vecka 12 handlar om:

• Årets version av pollenlathunden är nu publicerad
  • Nya ATC-koder för gabapentin och pregabalin
  • Så undviker vi läkemedelsrelaterade problem: Hantering av läkemedel
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Årets version av pollenlathunden är nu publicerad

Lathunden "Receptfria läkemedel vid allergiska besvär" ger en översikt över vilka läkemedel som finns tillgängliga receptfritt på öppenvårdsapotek. Lathunden innehåller uppgifter om bland annat beredningsform per substans, åldersgränser samt dosering och är tänkt att fungera som ett hjälpmedel för vårdpersonal vid rådgivning och rekommendation.

Sedan förra årets version har inga nya läkemedel tillkommit. Lathunden finns tillgänglig på terapigrupp egenvårds webbsida, under fliken Terapirekommendationer.

Skärmdump Pollenlathund

Pollenlathunden ger en översikt över vilka läkemedel som finns tillgängliga receptfritt på öppenvårdsapotek. Klicka på bilden för att se den i större storlek.

Nya ATC-koder för gabapentin och pregabalin

Från och med den 1 januari 2023 har WHO upprättat en ny ATC-kod för gabapentin och pregabalin, N02BF (gabapentinoider). Bytet av ATC-kod har gjorts på grund av att huvudindikationen för båda substanserna har ändrats från epilepsi till neuropatisk smärta. Hos de enheter som har läkemedelsservice har läkemedlen fått nya platser i läkemedelsrummen i enlighet med den nya ATC-kodsindelningen.

Så undviker vi läkemedelsrelaterade problem: Hantering av läkemedel

Hur hanterar patienten sina läkemedel? Det spelar ingen roll hur effektiva läkemedlen är om inte patienten hanterar dem på rätt sätt, eller inte tar dem alls. Studier har visat att över hälften av patienterna med KOL använder sina inhalatorer felaktigt. Är du som vårdpersonal osäker på hur en specifik inhalator fungerar finns det instruktionsfilmer att se på medicininstruktioner.se.

För att få en översikt över rekommenderade inhalatorer har terapigrupp andningsvägar tagit fram en plansch samt lathund som finns att skriva ut på terapigrupp andningsvägars webbsida. Båda trycksakerna skickas ut till vårdcentraler och andra relevanta vårdenheter, men finns också att beställa på sidan för informationsmaterial (regionens intranät).

Om det finns behov av att krossa eller dela tabletter före intag är det viktigt att se över läkemedelslistan. Flera läkemedel går att krossa, men krossas depottabletter såsom exempelvis OxyContin eller Metoprolol riskeras höga plasmakoncentrationer initialt, vilket ger ökad risk för biverkningar. Dessutom riskeras kortare effektduration. Krossas kornen i en kapsel Omeprazol bryts det verksamma ämnet ned av magsyran och blir verkningslöst. Ytterligare ett exempel på läkemedel som inte kan krossas är Alendronat veckotablett som kan ge skador på matstrupen om tabletten krossas. Vid funderingar på om ett läkemedel kan krossas finns Region Skånes databas Stöd vid läkemedelshantering. Den finns både som webbversion och som gratis mobilapp. Läkemedelskommittén i Värmland rekommenderar den del i appen som handlar om krossning.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nytt från sortimentsrådet. För mer information se Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel. Uppdateringar görs löpande.

Restnoterat

• Primperan inj-inf vätska, Antabus brustablett, Tresiba förfylld inj-penna, Paracetamol olika beredningsformer

Uppdaterat

• Estradot depotplåster, Champix tablett, Isosorbidmononitrat depottablett, Amoxicillin tablett, Inolaxol granulat och pulver, Trulicity förfylld inj-penna, Ozempic förfylld inj-penna

Avslutat

• Diflucan pulver till oral suspension och Kloramfenikol ögondroppar och ögonsalva finns nu åter att tillgå.

Tips!

Skriv ut sidan för att kunna sätta upp informationen i fikarum och andra lokaler vid behov.