Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 14 2023

Läkemedelsnytt vecka 14 2023

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 14 handlar om:

• Nya behandlingsrekommendationer för astma och KOL
  • Nytt melatoninalternativ till bättre pris
  • Samverkansmöte med öppenvårdsapoteken
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nya behandlingsrekommendationer för astma och KOL

Förra veckan publicerade Läkemedelsverket nya behandlingsrekommendationer för astma och KOL. Huvudbudskapet är att alla vuxna, och nästan alla barn, med astma bör ordineras inhalationssteroider med regelbunden uppföljning. Att patienten slutar röka är den enskilt viktigaste insatsen i behandlingen av KOL. Senast Läkemedelsverket publicerade behandlingsrekommendationer för de båda sjukdomarna var 2015.

Den 15 och 25 maj 2023 kommer Läkemedelsverket att anordna webbinarier för hälso- och sjukvården om de båda behandlingsrekommendationerna. För att så många som möjligt ska kunna ta del av kunskapen ges webbinariet vid två tillfällen. Vid webbinariet ges möjlighet att ställa frågor.

• Tid: 15 maj klockan 14:00‍–‍16:00 och 25 maj klockan 14:00‍–‍16:00.
  • Plats: Livesändning via Teams, länk skickas ut till anmälda deltagare.
  • Anmälan: Senast den 12 maj respektive den 23 maj, anmälan görs till:
    astma-kol.expertmote@lakemedelsverket.se.

Nytt melatoninalternativ till bättre pris

Bild på burk med tabletterna Aritonin.

Det nya billigare melatoninalternativet Aritonin.

Terapigrupp psykiatri vill tipsa om tablett Aritonin 2 mg och 3 mg, ett nytt melatoninalternativ till ett mer fördelaktigt pris. Kostnaden för dessa läkemedel är lägre för regionen vid subvention och för patienten vid förskrivning utan förmån.

Det är viktigt att välja rätt produkt vid förskrivning eftersom melatoninpreparaten inte är generiskt utbytbara på apotek. Aritonin är också vald produkt i ordinationsmallar för vuxna. Fler styrkor samt en receptfri variant av Aritonin planeras att lanseras framöver.

Samverkansmöte med öppenvårdsapoteken

Farmacitjänsteenheten i Region Värmland bjuder två gånger per år in till samverkansmöte med alla öppenvårdsapotek inom regionen. Syftet med mötena är att tillsammans diskutera aktuella och uppkomna frågor och att informera varandra om ämnen som berör oss alla på olika sätt. Vårens möte kommer att hållas digitalt via Teams den 28 april och vi välkomnar deltagare från alla lokala apotek inom alla apotekskedjor. Inbjudan har skickats ut till alla berörda apotek.

På agendan står bland annat läkemedelsgenomgångar och läkemedelsrelaterade problem som vi alla jobbar med på olika sätt, samt läkemedels påverkan på miljön. En stående punkt är också information från läkemedelskommittén och frågan om hur farmacitjänsteenheten på ett bättre sätt kan stödja förskrivare med ordinationsmallar i Cosmic. Där är farmaceuterna på apoteken en viktig informationskälla för vilka otydligheter och problem som kan uppstå utifrån receptens utformning.

Om du som vårdpersonal vill att något ska lyftas på mötet, är du välkommen att mejla till farmacitjansteenheten@regionvarmland.se.

Redaktionen för Läkemedelsnytt önskar alla läsare en Glad Påsk!

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nytt från sortimentsrådet. För mer information se Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel. Uppdateringar görs löpande.

Restnoterat

• Indivina tablett

Uppdaterat

• Primperan inj-vätska, Doktacillin pulver till inj-inf.vätska, Amoxicillin tablett

Tips!

Skriv ut sidan för att kunna sätta upp informationen i fikarum och andra lokaler vid behov.