Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 15 2023

Läkemedelsnytt vecka 15 2023

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 15 handlar om:

• Förtydligad subventionsbegränsning för GLP-1-receptoragonister
  • Påminnelse: Boka in i kalendern
  • Så undviker vi läkemedelsrelaterade problem: Bristande följsamhet till ordination
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Förtydligad subventionsbegränsning för GLP-1-receptoragonister

TLV har förtydligat subventionsbegränsningen för samtliga GLP-1-receptoragonister. Det innebär att det nu tydligt framgår att det endast är patienter med typ 2-diabetes som får läkemedlen subventionerade och att de inte är subventionerade för viktminskning hos patienter med fetma utan typ 2-diabetes. Besluten gäller från den 24 mars 2023 och kan läsas på TLV:s hemsida.

Idag finns flera GLP-1-receptoragonister som är godkända för behandling av typ 2-diabetes inom läkemedelsförmånerna. Samtliga dessa har subventionsbegränsningar, men det har inte framgått av begränsningstexten att det endast är patienter med typ 2-diabetes som får läkemedlen subventionerade. Förskrivare och farmaceuter har påtalat att det medför en otydlighet gällande subventionsbegränsningarnas omfattning. TLV har därför omprövat GLP-1-receptoragonisterna inom förmånerna, i syfte att förtydliga nu gällande besluts subventionsbegränsning.

Följande läkemedel (substans) har fått förtydligad subventionsbegränsning:

• Byetta (exenatid)
  • Victoza (liraglutid)
  • Bydureon (exenatid)
  • Lyxumia (lixisenatid)
  • Trulicity (dulaglutid)
  • Ozempic (semaglutid)
  • Rybelsus (semaglutid)

Förmånsbegränsningarna ses på fass.se och är för exempelvis Ozempic följande: Subventioneras endast för patienter med typ 2-diabetes som först provat metformin, sulfonureider eller insulin, eller där dessa inte är lämpliga.

Påminnelse: Boka in i kalendern

• Datum och tid: 16 maj kl. 13.00-16.00
    Plats: Läkemedelskommitténs seminarium 2
  • Tema: Hematologi och mage-tarm.
  • Plats: Centralsjukhuset Karlstad. Observera att utbildningen endast ges fysiskt på plats. Till anmälan.

Bristande följsamhet till ordination är ett vanligt förekommande problem. Enligt en studie gjord av WHO kan följsamheten till given ordination vara så låg som 50 procent. Att rätt läkemedel tas i rätt dos, vid rätt tillfälle och på rätt sätt är grundläggande för att få ett bra resultat av en läkemedelsbehandling. Många olika faktorer kan ligga bakom varför en behandlingsplan inte följs, exempelvis att patienten upplever biverkningar eller glömmer att ta sina läkemedel. Ekonomiska faktorer kan också spela in. Det är viktigt att läkemedelsbehandlingen stäms av fortlöpande med patienten och att eventuella problem som kan ge dålig följsamhet identifieras.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nytt från sortimentsrådet. För mer information se Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel. Uppdateringar görs löpande.

Restnoterat

• Mepivakain inj-vätska, Ketamin inj-vätska

Uppdaterat

• Betapred inj-vätska, Amoxicillin tablett

Avslutad restnotering

• Antabus brustablett och Metenamin tablett finns nu åter att tillgå.

Tips!

Skriv ut sidan för att kunna sätta upp informationen i fikarum och andra lokaler vid behov.