Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 16 2023

Läkemedelsnytt vecka 16 2023

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 16 handlar om:

• Behandlingsalgoritm för typ 2-diabetes publicerad
  • Så undviker vi läkemedelsrelaterade problem: Välj rätt läkemedel vid förstoppning
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Behandlingsalgoritm för typ 2-diabetes publicerad

Rekommenderade läkemedel 2023 på webben är nu uppdaterad med en ny behandlingsalgoritm för typ 2-diabetes. Behandlingsrekommendationer uppdateras årligen av DIAREG, Sjukvårdsregion Mellansveriges samarbete i diabetesfrågor. Nu har rekommendationer för år 2023 fastställts och nytt är bland annat en rubrik om primärprevention för högriskpatienter samt rekommendation om generiskt sitagliptin vid val av DPP-4-hämmare. Den uppdaterade behandlingsalgoritmen är publicerad i pdf-versionen av Rekommenderade läkemedel samt under terapigrupp endokrinologi på webben.

Tabell Behandlingsalgoritm typ-2 diabetes

Översikt över den nya behandlingsalgoritmen för typ 2-diabetes.

Förstoppning är vanligt och kan vara både en biverkning av läkemedel och livsstilsorsakad. Ökat fiberintag och fysisk aktivitet kan ge effekt mot problemen. Om förstoppningen ska behandlas med läkemedel är det av vikt att veta orsaken till besvären.

• Osmotiskt verkande mede­l (makrogol, laktulos) ökar volymen i tjocktarmen genom att dra till sig vatten. Observera risk för elektrolytrubbningar och vätskeretention, välj makrogol med tillsats av elektrolyter.
  • Bulkmedel (sterkuliagummi) stimulerar peristaltiken genom en ökad volym i tjocktarmen. Bulkmedel kan även användas vid diarré då det binder överflödig vätska. Undvik vid opioidbehandling!
  • Peristaltikstimulerare (till exempel Cilaxoral/Laxoberal eller Dulcolax) är en ”nödlösare” vid akuta besvär och regelbunden användning rekommenderas i regel inte.

Exempel på läkemedel som förvärrar förstoppning är järn i tablettform, opioider, kalcium, verapamil och läkemedel med antikolinerg effekt. Vid användning av opioder bör även laxantia förskrivas förebyggande. Undvik bulkmedel vid opioidbehandling på grund av risk för ileus.

Utvärdera alltid effekten och ändra eller avsluta behandlingen vid utebliven effekt eller om biverkningar uppstår.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nytt från sortimentsrådet. För mer information se Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel. Uppdateringar görs löpande.

Restnoterat

• Valproinsyra depottablett

Uppdaterat

• Paracetamol olika beredningsformer, Isosorbidmononitrat olika beredningsformer, Estradot depottplåster

Avslutad restnotering

• Lasix retard depottablett finns nu åter att tillgå.

Tips!

Skriv ut sidan för att kunna sätta upp informationen i fikarum och andra lokaler vid behov.