Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 18 2023

Läkemedelsnytt vecka 18 2023

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 18 är ett temanummer och handlar om:

• Läkemedelscentrum svarar: Hur skrivs recept på extemporeläkemedel?
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Läkemedelscentrum svarar: Hur skrivs recept på extemporeläkemedel?

Extemporeläkemedel är specialtillverkade läkemedel som görs på särskilda apotek (till exempel APL) och kan bli aktuellt när det varken finns godkänt läkemedel eller licensläkemedel som passar. Extemporeläkemedel är icke godkända läkemedel, men omfattas av läkemedelsförmånen på samma sätt som godkända läkemedel. Extemporeläkemedel skrivs på elektroniskt recept i Cosmic. Hur extemporeläkemedlen kan förskrivas i Cosmic beror på vilken typ av extemporeläkemedel det är.

Läkemedlet finns i Cosmic

När förskrivningen av ett visst extemporeläkemedel blir omfattande nationellt kan läkemedlet tillhandahållas som en lagerberedning. Sådana extemporeläkemedel finns i Cosmic, under fliken Icke godkända läkemedel, och hittas vid sökning på namnet (bild 1).

Bild 1: Glycerylnitrat i Essex kräm är en lagerberedning och finns i Cosmic

Om ett extemporeläkemedel är lagerberedning eller inte, syns på APLs hemsida via den gröna markeringen i produktregistret (apl.se).

Skärmdump från APL

Bild 2: I APLs produktregistrer anges om ett extempore är lagerberedning med grön text. Sådana läkemedel finns i Cosmic.

Lokala läkemedel

Vissa extemporeläkemedel är inte lagervaror hos till exempel APL, men läggs in manuellt i Cosmic som så kallade lokala läkemedel. De lokala läkemedlen används endast vid ordination till inneliggande patient och syftar till att det ska bli tydligt i läkemedelslista och utdelningsvyn. De kan lätt förväxlas med lagervaror, men på lokala läkemedel går det inte att skriva recept. Om du försöker förskriva ett sådant läkemedel ses en varningsruta (bild 3).

I namnet på produkten, inom parentesen, anges att det är ett lokalt läkemedel. Receptförskrivning av sådana läkemedel dessa görs enligt nedan.

Skärmdump från Cosmic

Bild 3: Varningsruta som visas om man försöker förskriva lokalt läkemedel på recept.

Läkemedlet finns inte i Cosmic

Glycerylnitrat i Essex Rektalkräm är däremot ingen lagerberedning (se bild 2 ovan). Extemporeläkemedel utan I lager-markering finns inte i Cosmic. De förskrivs i stället med hjälp av varan "Extemporeläkemedel e-förskrivning", som också hittas under Icke godkända läkemedel. Alla enheter har en "hjälpmall" i sitt urval, som kan användas som stöd för att ange nödvändiga uppgifter, som till exempel komposition, i lämpliga fält (bild 4). För vissa extemporeläkemedel finns också ordinationsmallar med delvis förifylld information anpassad till läkemedlet.

Skärmdump från Cosmic

Bild 4: Förskrivning av extemporeläkemedel som inte finns i Cosmic görs med hjälp av "Extemporeläkemedel e-förskrivning". Det finns en hjälpmall i Cosmic.

Oavsett om en specifik vara eller extemporeläkemedel e-förskrivning förskrivs är det viktigt att ange indikation på receptet, eftersom uppgifterna har betydelse för hur produkten ska tillverkas och ligger till grund för bedömning av hållbarhet och användningstid. Efter att receptet har skickats iväg är det viktigt att patienten uppmärksammas på det. Apoteket gör ingen beställning automatiskt utan det krävs att patienten tar kontakt med aktuellt apotek.

Vid behov av ordinationsmallar för extemporeläkemedel ta kontakt med farmacitjansteenheten@regionvarmland.se.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nytt från sortimentsrådet. För mer information se Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel. Uppdateringar görs löpande.

Avslutad restnotering

• Betapred inj-vätska finns i lager igen.

Uppdaterat

• Paracetamol olika beredningsformer
  • Amoxicillin tablett

Tips!

Skriv ut sidan för att kunna sätta upp informationen i fikarum och andra lokaler vid behov.