Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 19 2023

Läkemedelsnytt vecka 19 2023

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 19 handlar om:

• Poddtips: Rådet från NT-rådet
  • Strama har ny webbsida
  • Ny upphandling av läkemedel och vätskor på rekvisition
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Poddtips: Rådet från NT-rådet

Rådet är en podcast om nya, dyra läkemedel och om hur samhället värderar möjlighet till bot, lindring eller hopp från dem. Rådet ges ut av NT-rådet, en grupp experter utsedda av Sveriges regioner för att ge rekommendationer om hur nya läkemedel ska användas. Målet är rättvis och jämlik tillgång till nya läkemedel för alla patienter i hela landet. Lyssna även på Rådet för att få veta mer om nya läkemedel mot sällsynta sjukdomar, konflikten mellan etik och vinstintresse, samverkan med patienter och hur framtidens läkemedelsmarknad ser ut. Rådet finns där poddar finns. Nedan ses två exempel på avsnitt av podden. Fler avsnitt finns på Janusinfos hemsida om Rådet podd.

Ålder – bara en siffra?

I detta avsnitt diskuteras ålder. Barnkonventionen är lag i Sverige, vilket ger alla barn rätt till bästa möjliga hälsa och rätt till liv, överlevnad och utveckling. Men en grundläggande princip i den svenska sjukvården är att alla människor har lika värde – oavsett ålder. Hur vägs de här principerna mot varandra?

Lyssna här (janusinfo.se)

20 miljoner för en botad patient

Nya läkemedel som kan bota kroniska sjukdomar med en enda behandling är på gång. Priset kan bli 20 miljoner kronor per patient. Vem ska betala? Det diskuteras i ett nytt avsnitt av podden Rådet från NT-rådet.

Lyssna här (janusinfo.se)

Läkemedelskommitténs utbildningsseminarie 2

Strama har ny webbsida

Strama Värmland har uppdaterat sin webbsida, som nås på regionvarmland.se/strama. På sidan finns sammanfattad aktuell information om Strama Värmland samt länkar till nationella rekommendationer i form av bland annat Stramas app, Regnbågshäftet och behandlingsrekommendationer. Vidare finns även aktuell statistik över antibiotikaförskrivningen i Värmland och resistensläget för våra vanligaste patogener.

Det finns även en hel del utbildningsmaterial, ett quiz där man kan testa sina kunskaper samt länkar till relevanta vårdrutiner. Besök gärna sidan och lämna gärna tips och synpunkter till Strama på hur sidan kan utvecklas vidare.

Ny upphandling av läkemedel och vätskor på rekvisition

Den 1 april började den nya upphandlingen av läkemedel och vätskor på rekvisition att gälla inom Region Värmland. I och med upphandlingen ändras läkemedelsnamnen i sortimentet för några läkemedelssubstanser. En lista över vilka läkemedel som ändras samt de nya och gamla benämningarna finns på läkemedelssidorna på intranätet under fliken Upphandlingar (kräver åtkomst till regionens nät). På samma sida finns också en uppdaterad version över de mest använda upphandlade infusionsvätskorna i regionen. På de enheter som har läkemedelsservice anslås listan över upphandlade läkemedel i läkemedelsrummen.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nytt från sortimentsrådet. För mer information se Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel. Uppdateringar görs löpande.

Restnoterat

• Amoxicillin/klavulansyra tablett, TrioBe tablett

Uppdaterat

• Paracetamol olika beredningsformer

Tips!

Skriv ut sidan för att kunna sätta upp informationen i fikarum och andra lokaler vid behov.

Kontakta Region Värmland

För dig som är patient