Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 20 2023

Läkemedelsnytt vecka 20 2023

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 20 handlar om:

• Ändrat administrationssätt för intravenös antibiotika till vuxna
  • Instruktion för spädning av intravenös antibiotika uppdaterad
  • Metolazon i de kommunala läkemedelsförråden
  • Emerade dras in - förskriv alternativ adrenalinpenna
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Ändrat administrationssätt för intravenös antibiotika till vuxna

Från och med 1 juni 2023 ska ordination av antiinfektiva medel (antibiotika, antimykotika och virushämmande medel) till vuxna, som enbart ges som intravenös infusion också ordineras med administrationssättet intravenös infusion i Cosmic. Ordinationsmallar kommer att anpassas efter det nya beslutet. Fördelen med ordination som intravenös infusion är att vätska som anges vid administrering automatiskt går över till vätskebalansen. Förändringen gäller inte barn.

Fullständig information och instruktioner om förändring av administrationssätt för intravenös antibiotika (pdf) Pdf, 270 kB.

Förändring för läkare

Ordinationsmallarna för läkemedel som endast ges som infusion har administrationssättet infusion förvalt. Övriga ordinationsmallar är oförändrade.

Förändring för sjuksköterskor

För läkemedel som ordineras som infusion behöver sjuksköterskor starta och avsluta infusionen samt ange volym i samband med administrering. Volymen överförs då automatiskt till vätskebalansen. För läkemedel som ordineras som injektion, behöver volymen fortsatt föras in i vätskebalansen manuellt.

Instruktion för spädning av intravenös antibiotika uppdaterad

Nu är instruktionen Spädning av intravenös antibiotika (INS-16903) uppdaterad och utvidgad (för att nå instruktionen krävs åtkomst till regionens när).
Listan är uppdaterad med de upphandlade tillverkarna och kompletterad med fler produkter. Dessutom har två nya rubriker införts i listan:

• Vätskerestriktion: För vissa produkter finns det angivet hur spädningsvätskan kan justeras ned för patienter där vätskeintaget behöver begränsas.
  • Alternativa preparat: På grund av restnoteringar händer det allt oftare att alternativa produkter kommer till vårdavdelningarna. I listan finns nu spädningsinstruktion för licensläkemedel eller alternativa produkter nämnda där det varit relevant.

Ordinationsmallarna i Cosmic kommer löpande att uppdateras efter instruktionen. Instruktionen kommer också att länkas från ordinationsmallarna och synas under Spädning/blandning.

Metolazon i de kommunala läkemedelsförråden

I varje värmländsk kommun finns ett eller flera kommunala läkemedelsförråd med ett fastställt sortiment. Läkemedlen i förråden är i första hand tänkta att användas vid tillfällig medicinering eller under jourtid när det lokala apoteket är stängt. Uppdaterad sortimentslista hittas på Vårdgivarwebben.

Vid den senaste revideringen av sortimentet för de kommunala läkemedelsförråden lades tablett metolazon 5 mg till. Metolazon är ett potent diuretikum som ofta doseras med enstaka tablett per vecka. Då lämplig förpackningsstorlek för enskild förskrivning saknas kan uttag ur läkemedelsförrådet göras för hela behandlingstiden för patienter inskrivna i den kommunala hälso- och sjukvården.

Emerade dras in - förskriv alternativ adrenalinpenna

Ett funktionsfel hos Emerade injektionspennor med adrenalin innebär att vissa pennor inte kan leverera adrenalin när pennan används i en nödsituation. Därför dras Emerade injektionspenna i alla styrkor och förpackningsstorlekar tillbaka.

Läkare uppmanas att förskriva recept på ett annat fabrikat till patienter med recept på Emerade. Ordinationsmallar på adrenalinpennor i Cosmic är uppdaterade och bör användas.

Patienter uppmanas också att kontakta sin läkare för att få nytt recept på adrenalinpenna av annat fabrikat. Som vanligt bör patienten alltid bära med sig två adrenalinpennor.

Källa: Adrenalinpennan Emerade dras tillbaka (lakemedelsverket.se)

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nytt från sortimentsrådet. För mer information se Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel. Uppdateringar görs löpande.

Uppdaterat

• Adrenalin lösning i förfylld injektionspenna, Baklofen tablett, Champix tablett, Ibuprofen oral suspension
  • Amoxicillin/klavulansyra tablett, lokalanestetika i kombination med adrenalin

Avslutad restnotering

• Apidra solostar, Doktacillin pulver till inj-/infvätska och Dalacin granulat till oral lösning finns att tillgå

Tips!

Skriv ut sidan för att kunna sätta upp informationen i fikarum och andra lokaler vid behov.